EKOrozwiązania w nowym Fiat Punto Evo


Ochrona środowiska naturalnego wpływa na nasze życie w każdym względzie. To truizm ale prawdziwy i ukierunkowany na poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych. Przykładem nowoczesnych rozwiązań technologicznych w świecie motoryzacji może być nowy Fiat Punto Evo, którego debiut światowy przewidziany jest na Salonie Samochodowym we Frankfurcie.

Fiat Punto Evo ma powtórzyć sukces swojego poprzednika i dzięki swym innowacyjnym cechom stać się swoistym wzorem do naśladowania w kategoriach: innowacja, bezpieczeństwo i styl.

Określenie “Evo” opisuje ten poziom konstrukcji samochodu, który jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów pod kątem technologii, przyjemności z jazdy oraz poszanowania dla środowiska naturalnego.

Fiat Punto Evo wyraża swą techniczną doskonałość przede wszystkim za pomocą szerokiego spektrum dostępnych silników Euro 5, w tym między innymi silniki Diesla Multijet drugiej generacji o pojemności 1.3 l oraz benzynowy silnik o pojemności 1.4 l, wyposażony w rewolucyjną technologię MultiAir stworzoną przez Fiat Powertrain Technologies i wdrażaną we wszystkich silnikach Grupy Fiat. Do innowacyjnych oraz konwencjonalnych jednostek napędowych Fiata dołączają będące w ofercie jednostki dwupaliwowe (zasilane metanem lub gazem LPG i benzyną), co tworzy pełną i ekologiczną bazę silników w tym segmencie. Ograniczono zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych gazów, zaś nowe Punto Evo wyposażono w system Start&Stop, który wyłącza i uruchamia silnik w warunkach ruchu drogowego zmuszającego kierowcę do ciągłego zatrzymywania się i ponownego ruszania.

Technologia MultiAir, stworzona i opatentowana przez Fiat Powertrain Technologies będzie stopniowo wprowadzana do wszystkich silników montowanych do samochodów Grupy Fiat. Sercem systemu MultiAir jest nowy, elektrohydrauliczny system sterowania zaworami, który ogranicza zużycie paliwa kontrolując dopływ powietrza bezpośrednio przez zawory wlotowe (nie wykorzystując przepustnicy). System MultiAir ogranicza emisję szkodliwych gazów do środowiska (dzięki ulepszonej kontroli spalania) oraz polepsza osiągi poprzez zwiększenie mocy i momentu obrotowego.

Podobne rezultaty osiągnięto w odniesieniu do silników Diesla dzięki wykorzystaniu jednostek Multijet drugiej generacji. Silniki te wykorzystują nowe wtryskiwacze w systemie common rail, które dzięki hydraulicznemu serwo-zaworowi o odpowiedniej równowadze, z jeszcze większą dokładnością kontrolują ilość paliwa wtryskiwanego do komory spalania, konsekwencją tego procesu jest jeszcze szybsza i znacznie bardziej elastyczna praca jednostki napędowej. “eco:Drive Info” to kolejna nowinka w Punto Evo dzięki, której kierowca uzyskuje informacje w czasie rzeczywistym dotyczące stylu jazdy oraz użyteczne sugestie związane z ograniczeniem wpływu na środowisko naturalne oraz optymalizacją zużycia paliwa przez odpowiednie zmiany biegów i poprawne stosowanie pedału gazu w zależności od rodzaju pokonywanej przez nas trasy.

Fiat szanuje środowisko naturalne

Dla Fiata innowacja oznacza również większy szacunek dla środowiska naturalnego.

Najlepszym dowodem są silniki MultiAir. W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o identycznych rozmiarach silnik MultiAir rozwija większą moc (do 10%) i moment obrotowy (do 15%), zużywając znacząco mniej paliwa (do 10%) i emitując mniej CO2 (do 10%), cząstek stałych gazów wydechowych (do 40%) oraz NOx (do 60%).

W ten sam sposób silniki Diesla Multijet drugiej generacji oferują dokładniejsze spalanie, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa, emisję substancji szkodliwych dla środowiska, NVH (poziom wstrząsów, wibracji i hałasu) oraz kierowalność. Wyniki te osiągnięto dzięki zastosowaniu nowego wtryskiwacza common rail, który moduluje wtrysk paliwa do komory spalania i ulepsza wyniki silników Euro 5 na poziomie około 2% w odniesieniu do zużycia paliwa i emisji CO2 w cyklu homologacyjnym oraz redukuje emisję NOx na poziomie do 30%.

Mając na uwadze ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji nowe Punto Evo oferuje system Start&Stop, który wyłącza silnik przy zatrzymaniu i włącza go ponownie w momencie ruszania (na przykład na światłach). Silnik napędzany metanem to nie tylko najbardziej ekologiczny silnik dwupaliwowy w segmencie B (wytwarza jedynie 115 g/km CO2) ale również silnik najbardziej ekonomiczny, a to dzięki rekordowym osiągom cenowym na poziomie poniżej 4 EURO za 100 km (i ok. 2 złotych brutto za 1m3 metanu w Polsce). Co ciekawe, poza innymi korzyściami, nabywcy samochodów z silnikami napędzanymi metanem mogą liczyć we Włoszech na najwyższe dopłaty rządowe: 5000 EURO w połączeniu z opłatą za złomowanie starego samochodu.

Fiat Punto Evo dostępny będzie w sprzedaży od drugiej połowy października.

Artykuł na podstawie informacji Fiat Auto Poland S.A.

Ecoportal.com.pl, Piotr Żołądkowski
piotr.zoladkowski@oszczedzajwode.org.pl

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo