“Jak czyste są samochody Europy?”

Producenci aut zawyżają czas potrzebny na ograniczenie emisji Co2.
Bruksela – Według raportu „How clean are Europe’s cars? An analysis of carmaker progress towards EU CO2 targets in 2009”

Raport opublikowanego przez Transport & Environment (T&E), europejscy producenci samochodów są gotowi na osiągnięcie unijnych limitów emisji Co2. Jeden z producentów samochodów, Toyota, spełnił swój cel na rok 2015, sześć lat wcześniej. Wyniki raportu sugerują, że producenci uprzednio zawyżyli czas potrzebny na wprowadzenie w życie limitów emisji CO2 przez samochody. Dlatego według autorów raportu T&E cele dla samochodów dostawczych, będące obecnie przedmiotem dyskusji, powinny zostać zaostrzone.

Zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy jest bezpośrednio związane z poprawą efektywności paliwowej.
W 2008 roku producenci agresywnie lobbowali za przesunięciem terminu zmniejszenia średniej emisji CO2 w nowych samochodach na 130 g/km o trzy lata. Jos Dings, dyrektor T&E powiedział: „Trzy lata temu przedstawiciele przemysłu samochodowego mówili, że nie mogą osiągnąć celów emisji CO2 przez auta na czas, a dziś osiągają je lata przed planowanym terminem. Teraz w tej samej branży mówi się, że limitów emisji CO2 przez samochody dostawcze nie sposób osiągnąć. Nadszedł moment sprawdzenia wiarygodności takich oświadczeń.”

Rozwój technologii w dużej mierze wyjaśnia poprawę. Kryzys jest tylko częściowo za nią odpowiedzialny.
Według raportu, producenci samochodów odnotowali rekordowy spadek o 5,1% w emisji CO2 w ubiegłym roku. Wielu analityków i komentatorów sądzi, że to głównie z powodu kryzysu finansowego, a także dzięki dotacjom rządowym na nowe samochody (tzw. „scrappage schemes”), które wpłynęły na przesunięcie popytu konsumentów na tańsze, zazwyczaj mniejsze, a tym samym bardziej wydajne, samochody.

Dings powiedział: „Te dane wskazują, że ubiegłoroczna, znaczna poprawa efektywności zużycia paliwa nie była tylko jednorazowym przypadkiem, spowodowanym przez przejście na mniejsze samochody. Producenci wprowadzają kolejne technologie oszczędzające paliwo. Tak więc tendencja ograniczania emisji CO2 ma charakter strukturalny i będzie się utrzymywać, również gdy rynek powróci do normy. Regulacje dot. emisji CO2 zdają egzamin.”

Najnowsze dane wskazują, że Toyota zrobiła największy postęp w redukcji emisji CO2 w roku ubiegłym (o 10%), a obecnie jest najbliżej osiągnięcia swojego celu na 2015 rok. BMW, firma, która dokonała największego postępu w 2007 i 2008 roku, osiągnęła zaledwie 2% spadek w 2009 roku.

Więcej informacji:

Dudley Curtis, Communications Manager
Transport & Environment
dudley.curtis@transportenvironment.org

Może Ci się również spodoba