• Bez kategorii
  • 0

Klimatyzacja w samochodzie

Firma Hella radzi aby regularnie serwisować klimatyzację w specjalistycznych warsztatach.

Czy pogoda jest upalna, czy wieje chłodem, szczęśliwy jest ten, kto ma w aucie klimatyzację. Jednak jeśli klimatyzacja nie jest regularnie serwisowana, wraz z przyjemnym, dostosowanym do wymagań powietrzem do kabiny dostają się niepożądane bakterie, pyłki i inne drobnoustroje. Efekty dla alergików są jasne: katar, kaszel, łzawiące oczy – a akurat za kierownicą takie objawy mogą powodować niebezpieczne sytuacje. Parownik i filtr kabinowy układu klimatyzacji mogą być idealną pożywką dla niebezpiecznych i alergennych mikroorganizmów – i właśnie dlatego konieczne jest regularne serwisowanie tego układu.
Regularne dezynfekowanie parownika likwiduje zagrożenie nieprzyjemnymi, wywoływanymi przez bakterie woniami i zapobiega reakcjom alergicznym. Jeśli jeszcze dodatkowo zlecimy nałożenie ochronnej warstwy bakteriobójczego preparatu, uniemożliwimy nowym mikroorganizmom zakładanie „kolonii” w naszej klimatyzacji. Filtr kabinowy powinien być wymieniany podczas przeglądów, najpóźniej co 15 000 km lub raz na rok. Wraz z zasysanym powietrzem dostają się do niego m.in. kurz, pyłki i sadza. Czysty filtr ogranicza rozprzestrzenianie się tych zanieczyszczeń, zapobiega ryzyku parowania szyb, a także możliwości uszkodzenia silnika dmuchawy. Tak samo jak w domowym odkurzaczu, pełny worek nie tylko ogranicza skuteczność oczyszczania. Odkładające się zanieczyszczenia powodują mechaniczne obciążenie silnika, co może doprowadzić do konieczności drogich napraw.
Aby zapewnić sobie trwałe i bezusterkowe funkcjonowanie klimatyzacji, kluczowe jej składniki – sprężarka, skraplacz, parownik i zawór rozprężny – muszą być regularnie kontrolowane przez specjalistyczny warsztat w ramach corocznego serwisu układu klimatyzacji. Ponieważ układ ten pracuje pod wysokim ciśnieniem, jego elementy poddawane są dużym obciążeniom i zużywają się. Starzeją się także przewody i uszczelki, wysychają i mogą pojawić się nieszczelności. Czynnik chłodzący się ulatnia – a wydajność układu spada. Pomocą jest kontrola układu i ewentualne uzupełnienie czynnika. Dlatego konieczne jest przeprowadzanie co roku pełnego przeglądu klimatyzacji.
W jego ramach m.in. uzupełnia się czynnik chłodzący, kontroluje się szczelność układu, a raz na dwa lata wymienia się filtr-osuszacz.

Dzięki szerokiej palecie części zamiennych oraz specjalnemu wyposażeniu w urządzenia pomiarowe i testowe specjalistycznego warsztatu, likwidacja zagrożeń i uszkodzeń klimatyzacji naszego samochodu jest nieskomplikowana i szybka.

Porady odnośnie użytkowania klimatyzacji
Automatyczna klimatyzacja samodzielnie reguluje temperaturę, siłę nawiewu i sposób rozdzielania strumienia powietrza. W manualnych układach, aby uzyskać efekt maksymalnego ochłodzenia trzeba najpierw nastawić maksymalny nawiew, wkrótce potem zmniejszyć siłę nawiewu, by uniknąć niepotrzebnego przeciągu. Temperatura komfortowa w lecie wynosi ok. 22 st., a jeśli na dworze panuje ekstremalny upał, o 2-3 st. więcej. Tuż przed dotarciem do miejsca przeznaczenia wyłączamy klimatyzację, by uniknąć szoku termicznego podczas wysiadania.

Uwaga:
Jeśli w okresie pomiędzy przeglądami pojawią się symptomy wskazujące na uszkodzenie układu klimatyzacji – niemiłe zapachy z nawiewu, obniżona lub w ogóle żadna skuteczność chłodzenia, zwiększone zużycie paliwa lub zaparowane szyby – należy natychmiast jechać do serwisu.

carfocus

Może Ci się również spodoba