• Bez kategorii
  • 0

Wpływ paliwa na silnik

Od ponad dwóch lat jakość paliw na stacjach benzynowych i w hurtowniach sprawdzana jest przez Inspekcję Handlową, podległą prezesowi UOKiK.

Z kontroli wynika, że w pierwszej połowie 2007 roku 4,5% paliw nie spełniało wymogów jakościowych.

Co dzieje się z silnikiem samochodu po zatankowaniu paliwa złej jakości? Jak rozpoznać, że tankujemy gorsze paliwo? Jak unikać ryzyka? Jak często do warsztatów zgłaszają się osoby z awarią silnika spowodowaną zatankowaniem paliwa złej jakości?
Marek Grodzieszka, dyrektor ds. technicznych w Auto Boss, wieloodziałowego dealera marki Ford, odpowiada na pytania.

Paliwo złej jakości, a silnik benzynowy
– Bardzo trudno jest ocenić, czy awaria silnika spowodowana jest zatankowaniem paliwa złej jakości. Uszkodzenia wyglądają inaczej w silnikach benzynowych, a inaczej w silnikach diesla.
W silniku benzynowym jakość paliwa rzutuje na funkcjonowanie całego układu paliwowego. Zatankowane paliwo o niższej liczbie oktanowej przekłada się na mniejszą moc silnika. Efekty można także zobaczyć na świecach (chociaż trudna jest ich diagnostyka, ze względu na wymianę świec co 60 tys. km). Paliwo może zaszkodzić innym urządzeniom: sondom Lambda i katalizatorom.

Paliwo złej jakości, a silnik diesel
– Paliwo złej jakości, w tym przypadku olej napędowy, w silnikach wysokoprężnych najbardziej szkodzi układowi wtryskowemu, ponieważ wtryski są smarowane przez paliwo w trakcie pracy. Uszkodzenie wtryskiwaczy może spowodować niekontrolowany „wyciek” paliwa do komory spalania, co prowadzi do uszkodzenia całego silnika. Awaria wtryskiwaczy jest bardzo poważna i kosztowna w naprawie.

Efekty zatankowania paliwa złej jakości
– Pojazd do którego zatankowano paliwo złej jakości ma mniejszą moc, co można odczuć pod pedałem gazu. Oprócz tego, że silnik jest słabszy, można zaobserwować stukanie, nierówną pracę silnika, zwłaszcza na biegu jałowym, a także większe niż przeciętnie zużycie paliwa.

Obecna sytuacja na rynku
– Największa fala zgłoszeń uszkodzeń silnika w skutek zatankowania paliwa o obniżonej jakości, szczególnie oleju napędowego, miała miejsce około 1,5-2 lata temu, wtedy to odnotowywaliśmy w naszym serwisie 3-4 zgłoszenia awarii w tygodniu. Obecna sytuacja przestawia się znacznie lepiej, przeprowadzane kontrole przynoszą efekty. Pomimo tego, zalecam ostrożność – dodaje.

Rady i zalecenia
Należy zachować ostrożność i tankować na sprawdzonych renomowanych stacjach. Nieocenione są opinie znajomych i innych kierowców na temat danej stacji. Najlepiej mieć swoje stałe miejsce i nie dać się skusić na gwałtowne obniżone (promocyjne) ceny paliwa

carfocus

Może Ci się również spodoba