Zdrowie na talerzu dla seniora

Nieprawidłowa dieta jest jednym z czynników środowiskowych mających znaczący wpływ na większość chorób pojawiających się w późniejszym okresie życia. Można ją jednak najłatwiej zmienić, by wpłynąć na poprawę samopoczucia i stan zdrowia, o czym w Dniach Babci i Dziadka przypominają organizatorzy ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Śniadaniowa Klasa”.

Dieta seniora powinna być dostosowana do przemian, jakie zachodzą w organizmie. Wraz z upływem lat metabolizm zwalnia, maleje również zapotrzebowanie na kalorie. Niestety bardzo często nawyki żywieniowe pozostają takie same, co w połączeniu z brakiem ruchu, skutkuje wzrostem masy ciała, a w efekcie nadwagą prowadzącą do rozwoju szeregu chorób dietozależnych.

Dlatego należy ograniczyć do minimum spożywanie wysokoprzetworzonych produktów zbożowych i cukierniczych, soli i pikantnych przypraw, słodycze zamienić na owoce, a do każdego posiłku jadać warzywa (szczególnie te o intensywnych barwach). Niezwykle ważna jest również regularność i objętość posiłków.

Równie groźne dla zdrowia jest niedożywienie, które może być spowodowane mniejszym apetytem, problemami z gryzieniem czy przełykaniem (zmniejsza się produkcja śliny). Często upośledzone zostają także zmysły powonienia i smaku, przez co jedzenie nie sprawia już takiej przyjemności. Rozwiązaniem tego problemu może być szczególna dbałość o wygląd dań oraz urozmaicone menu, zawierające zupy, koktajle, musy, itp.

Błędy żywieniowe popełniane przez seniorów bardzo często wynikają ze złych przyzwyczajeń oraz niedostatecznego poziomu wiedzy na temat odżywiania – mówi Wojciech Wilczek, dietetyk kliniczny – W większości przypadków nie cofniemy efektów nieprawidłowych nawyków, ale możemy znacznie wpłynąć na jakość życia. Każdy dzień jest dobry, by zacząć poświęcać większą uwagę diecie i aktywności fizycznej. Ponadto odpowiednio ułożony plan żywieniowy to przede wszystkim szansa na poprawę samopoczucia oraz pomoc w walce z chorobami już występującymi.

Dzień seniora powinien zaczynać się od pełnowartościowego śniadania, a w menu nie może zabraknąć: warzyw i owoców, ciemnego, razowego pieczywa, wysokiej jakości tłuszczy roślinnych będących źródłem cennych kwasów omega-3 i omega-6 np. margaryna Śniadaniowa Klasyczna (jest o 25 % mniej kaloryczna niż produkty pełnotłuste, ale zachowuje swoje wartości odżywcze i walory smakowe), chudego mięsa oraz tłustych ryb morskich, zielonej i białej herbaty, a także nasion i orzechów.

Już od kilku lat przypominamy Polakom o prawidłowych nawykach żywieniowych. Wspólnie tworzymy „Śniadaniową Klasę”, czyli grupę świadomych konsumentów, którzy wiedzą, jak smacznie i zdrowo się odżywiać – mówi Małgorzata Sienkiewicz, dyplomowany technolog żywności z Z.T. „Bielmar” organizator ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Śniadaniowa Klasa” – Często to właśnie dziadkowie opiekują się dziećmi pod nieobecność pracujących rodziców i przygotowują im posiłki. Dlatego tak istotne jest, by również oni zdobyli wiedzę na temat prawidłowego odżywiania, by mogli zadbać nie tylko o swoje zdrowie, ale także najmłodszych członków rodziny.

 

Więcej informacji o zdrowym odżywianiu oraz przepisy na pełnowartościowe śniadania na: www.sniadaniowaklasa.pl.

 

 

Może Ci się również spodoba