Auta w Polsce emitują CO2 poniżej średniej europejskiej
Sprzedawane w Europie auta emitują średnio około 160 g dwutlenku węgla (CO2) na kilometr. W Polsce średnia ta jest niższa i wynosi 155 g/km – poinformował w czwartek instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.
Wynika to – zdaniem ekspertów Samaru – z nieco innej struktury sprzedaży, w której większy jest udział samochodów mniejszych.
Samar wyliczył, że 293 tys. 305 sprzedanych w Polsce w 2007 r. nowych samochodów, przy średnim rocznym przebiegu 25 tys. km, wyemitowałyby do atmosfery łącznie 1 mln 135 tys. 656 ton CO2.
W przygotowanym przez ekspertów Samaru rankingu samochodów (sprzedanych w Polsce w ub.r.) pod kątem emitowania przez nie dwutlenku węgla, na pierwszym miejscu znalazła się toyota, której sprzedane w Polsce pojazdy – zakładając, że średnio przejechałyby 25 tys. km – wyemitowałyby 126 tys. 633 tony CO2.
Kolejne miejsca zajęły: skoda – 121 tys. 259 ton CO2, fiat – 99 tys. 912 ton, opel – 98 tys. 179 ton i ford – 83 tys. 84 tony.
Samar zwrócił uwagę, że np. modele amerykańskie corvette emitują rocznie 21 ton CO2, a hummer – 25 ton. W Polsce łącznie sprzedano zaledwie 5 sztuk tych modeli, ale gdyby te auta przejechały 25 tys. km, wyemitowałyby przeszło 46 ton CO2. Hummer H2 z silnikiem o poj. 6,2 litra emituje 512 g/km, czyli więcej niż 5 smartów ForTwo jednocześnie.
Do rekordzistów rynku należą SUV-y z jednostkami benzynowymi, których pojemność przekracza 4,5 litra.
Najbardziej oszczędne i jednocześnie najmniej szkodliwe dla środowiska są modele miejskie z silnikami diesla. Najbardziej ekologicznym modelem na polskim rynku jest smart ForTwo z silnikiem Diesla o pojemności 0,8 litra o mocy 45 KM.
W czołówce znajdują się również dwa MINI z silnikami wysokoprężnymi oraz nowy fiat 500. Tradycyjnie dobre lokaty zajmują modele hybrydowe klasy kompakt – toyota prius i honda civic IMA – informuje Samar.
W rankingu segmentów najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Na końcu plasują się samochody luksusowe (251 g/km), sportowe (217 g/km) i terenowe (213 g/km). Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.
Znacznie większy poziom emisji mają samochody ciężarowe, a także stare samochody osobowe, których wiek przekracza 10 lat. Udział tych ostatnich w imporcie wciąż stanowi blisko 50 proc. (489 tys. 454 sztuki sprowadzone do Polski w ub.r.). W całym 2007 r. do naszego kraju sprowadzono łącznie 994 tys. 564 używane auta.
Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować co najwyżej 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Wtedy przekroczenie limitu emisji będzie kosztowało 35 euro za każdy gram nadmiarowej emisji od każdego samochodu. W 2015 r. będzie to już 95 euro.
(PAP)