Baterie litowo-jonowe do wózków widłowych – zielona logistyka w zasięgu ręki
Branża logistyczna bardzo szybko reaguje na potrzeby zmieniającego się świata. Doskonałym przykładem są tutaj najbardziej popularne maszyny wykorzystywane do obsługi materiałów w magazynach czy też centrach dystrybucyjnych, czyli wózki widłowe. Jeszcze 10 lat temu wiele firm wybierało urządzenia napędzane silnikiem spalinowym. Współcześnie standardem są wózki widłowe zasilane elektrycznie, a co ważne, inwestorzy coraz częściej sięgają po baterie litowo-jonowe.
Zielona logistyka – dlaczego to jest aż tak ważne?
Pandemia Covid-19 zmieniła funkcjonowanie sektora logistycznego na świecie. Rosnące zainteresowanie zakupami w sieci sprawiło, że globalny rynek usług logistycznych urósł w ciągu zaledwie jednego roku aż o 25%. Prognozuje się, że w ciągu 30 lat – do 2050 roku – transport towarów może zwiększyć 3-krotnie skalę działania!
Maszyny wykorzystywane współcześnie w logistyce zewnętrznej – przede wszystkim transport kołowy – generują znaczące ilości CO2 (1,5 miliarda ton rocznie). Palącą koniecznością staje się wprowadzanie alternatywnych źródeł energii – również w obszarze magazynowania towarów.
Rozpoczął się wyścig z czasem. Niestety, sytuacja makroekonomiczna skutecznie odciąg uwagę opinii publicznej od aspektów związanych z walką o środowisko naturalne. Każdy mały krok się liczy. Baterie litowo-jonowe w wózkach widłowych to kolejna, łatwa do implantacji cegiełka w drodze do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego zarządzania przyszłością Planety.
Baterie w elektrycznych wózkach widłowych
Bateria w elektrycznym wózku widłowym stanowi podstawowe źródło mocy i służy do napędu kluczowych podzespołów maszyny. Poprzez funkcję magazynowania i uwalniania energii wózek może się przemieszczać z punktu A do punktu B, obsługiwać ciężkie ładunki na znacznej wysokości czy też wspierać podstawowe operacje realizowane w obiektach logistycznych.
Współcześnie w wózkach widłowych zasilanych elektrycznie stosuje się dwa podstawowe rodzaje akumulatorów:
- Baterie kwasowo-ołowiowe,
- Baterie litowo-jonowe.
Baterie kwasowo-ołowiowe dzielimy na żelowe, gdzie elektrolit występuje w formie żelu, oraz tradycyjne – kwasowe, gdzie elektrolit ma formę płynną.
Baterie litowo-jonowe do wózków widłowych
Baterie litowo-jonowe do wózków widłowych to nowsza technologia, która równie dobrze sprawdza się w innych maszynach przemysłowych czy też użytku codziennego.
Od strony funkcjonalnej posiada jedną, decydującą przewagę na technologią klasyczną – nie jest wymagana specjalnie wydzielona przestrzeń do ładowania akumulatorów. W ujęciu tradycyjny, każdy obiekt logistyczny, w którym pracowały wózki widłowe napędzane elektrycznie musiał posiadać tzw. akumulatorownię.
Wyobraźmy sobie duże centrum dystrybucyjne, w którym pracuje 100 maszyn. Przestrzeń operacyjna do ładowania urządzeń rozrasta się w takim obiekcie do olbrzymich rozmiarów. Każdy metr kwadratowy przeznaczony do ładowania wózka mógłby być wykorzystany do składowania towarów. Oznacza to oczywiste straty dla zarządzającego magazynem oraz zwiększa ślad węglowy – dla konkretnych potrzeb przedsiębiorstwo musi wybudować większy magazyn, którego ogrzewanie, oświetlenie i eksploatacja pochłania większe zasoby energii.
Co ważne, baterie litowo-jonowe pomagają zredukować zużycie energii nawet o 30% w odniesieniu do akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Wybierając baterie warto szukać dostawcy oferującego technologię LFP, które wyróżnia się wyższym poziomem bezpieczeństwa w odniesieniu do systemu NMC.
Technologia litowo-jonowa może być skutecznie wykorzystywana do zasilania wszelkich maszyn magazynowych z napędem elektrycznym. Powszechność i wygoda takiego rozwiązania sprawiają, że trudno znaleźć racjonalne przesłanki wpływające na wybór tradycyjnego systemu energetycznego.
Artykuł sponsorowany