Benzyna czy Diesel – co wybrać?

Benzyna czy diesel, to odwieczny dylemat i spór fanów motoryzacji. Ilu kierowców, tyle zdań  Marek Godziszka, dyrektor ds technicznych w Auto-Boss, wielooddziałowego dealera marki Ford odpowiada na pytania.

 

– Wybór silnika to bardzo indywidualna sprawa i zależy od wielu czynników. Istnieje jednak szereg wskazówek i rad, w jakiej sytuacji wybrać silnik diesla bądź benzynowy.

Diesel – większy koszt zakupu, tańsza eksploatacja
– Pojazd z silnikiem diesla w momencie zakupu kosztuje kierowcę więcej, niż samochód z silnikiem benzynowym, jest także droższy w utrzymaniu i naprawie. Natomiast silnik diesla zużywa mniej paliwa na jednostkę mocy. Ropa, na którą napędzany jest diesel, jest tańsza niż benzyna, przez co pojazdy z takimi silnikami są oszczędniejsze.

Diesel czy benzyna – co bardziej dynamiczne?
– Współczesne silniki diesla, z układem zasilania common rail z turbo doładowaniem, mają korzystniejszą charakterystykę mocy i lepsze przyspieszenie niż silniki benzynowe. Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że silniki diesla są mniej dynamiczne. Jest to zgodne z prawdą tylko w przypadku starszych silników. Nowoczesne silniki wysokoprężne mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe. Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach z silnikiem benzynowym i diesla, samochód z silnikiem benzynowym musiałby mieć ok. 20% więcej mocy fabrycznej.


Technika jazdy
– Osoba, która przesiadła się z pojazdu napędzanego benzyną na pojazd z silnikiem diesla może początkowo odczuwać dyskomfort i potrzebować czasu, aby przyzwyczaić się do innej techniki jazdy. Pojazd z silnikiem diesla może gasnąć, ponieważ potrzebuje wyższych obrotów i mocniejszego wciśnięcia pedału gazu. W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych istotne jest, aby nie ruszać od razu po uruchomieniu silnika i nie wyłączać silnika zaraz po zatrzymaniu.
W silnikach diesla pracuje turbosprężarka smarowana olejem; początkowo przy ruszaniu olej nie jest rozgrzany i jest gęsty, przez co układ nie jest optymalnie smarowany. Z kolei przy zatrzymaniu, zwłaszcza po intensywnej jeździe, turbosprężarka ma bardzo wysoką temperaturę, a jej wirnik może kręcić się z prędkością nawet 220 000 obrotów na minutę. W przypadku natychmiastowego zatrzymania silnika turbosprężarka wciąż pracuje, pozbawiona smarowania, co skraca jej żywot. Producenci samochodów zalecają, aby przy ruszaniu i zatrzymywaniu odczekać 1-1,5 minuty, radzę swoim klientom, aby to było zawsze minimum 30 sekund – dodaje.

Dla kogo diesel?
– Odradzam pojazdy z silnikiem diesla tym osobom, które pokonują małe przebiegi, czyli mniej niż 20 tys. km rocznie. Silniki diesla są wskazane dla tych, którzy przejeżdżających wiele kilometrów w ciągu roku, zwłaszcza, że potencjalne ryzyko napraw występuje dopiero po 150-200 tys. przejechanych kilometrów.

 
pl

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo