Cele klimatyczne UE a branża transportowa – czy czeka nas kolejna podwyżka cen?

Cele klimatyczne stawiane przez UE kłócą się z funkcjonowaniem branży TSL, która buduje konkurencyjność na terminowości, ale też obniżaniu kosztów transportu towarów do klienta. Z prognoz analityków wynika, że zapowiadany przez UE program realizacji celów klimatycznych wpłynie m.in. na wzrost cen paliw.

Zaostrzony cel redukcyjny i praktyki ograniczania konkurencyjności marek transportowych

Komisja Europejska przedstawiła w ostatnim czasie zoptymalizowaną strategię klimatyczną na lata 2021-2030, w której nacisk położono na jeszcze większe ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Wyższy cel redukcyjny – zmiana z 40% na 50-55%. Jego realizacja będzie wiązała się z podwyżką cen w wielu branżach, a szczególnie uderzyć może w firmy transportowe. Przepisy unijne i tak ograniczają już konkurencyjność transportu międzynarodowego, chociażby przez skrócenie czasu wykonywania przewozów kabotażowych  albo przez wymuszenie powrotów kierowców do siedziby w kraju. Skokowy wzrost kosztów utrzymania floty może dla wielu podmiotów okazać się przeszkodą nie do przeskoczenia.

Klucz do sukcesu – jazda ekologiczna

Jeśli chcesz przygotować swoją firmę na wyzwania związane z realizacją założeń nowej strategii redukcyjnej, już dziś pomyśl o wdrożeniu rozwiązań zmierzających do optymalizacji zarządzania flotą pojazdów i pomyśl o doszkalaniu pracowników z zakresu jazdy ekologicznej. Pomocny będzie tutaj system WEBFLEET od Webfleet Solutions. Platforma wspiera kompleksowe zarządzanie firmą transportową i pozwala m.in. na szczegółowe planowanie tras, analizowanie stylu jazdy kierowcy (co przekłada się na obniżenie kosztów), rejestrowanie czasu pracy kierowców czy dostęp do aktualnych map drogowych. Niezwykle przydatną funkcją jest też monitorowanie emisji CO2 całej floty.

Samochody elektryczne kontra samochody z silnikami spalinowymi

Unia dąży do przekształcenia konwencjonalnych paliw kopalnych w odnawialne źródła energii. W środowisku politycznym pojawia się nawet pomysł zastąpienia samochodów spalinowych modelami elektrycznymi, dzisiaj niezwykle drogimi w serwisowaniu i wydajnymi w większości tylko na krótkich trasach przez niedopasowanie infrastruktury do ładowania. Ewentualna akcyza na paliwa konwencjonalne przełoży się na skokowy wzrost ceny benzyny, według ekspertów nawet do 8 złotych za litr. Koszt transportu bez wątpienia przełoży się na ceny wszelkich dóbr. Wszelkie działania zmierzające do ograniczenia kosztów eksploatacyjnych podejmowane przez wszystkich pracowników firmy transportowej zaprocentują w przyszłości. Wypracowanie procesów ograniczających zużycie paliwa pozwoli w przyszłości zaproponować klientom bardziej atrakcyjną cenę za realizację usług transportowych.

Coraz trudniejsze perspektywy zachowania konkurencyjności

Dziś jazda ekonomiczna to już nie tylko sposób na poprawę wyników finansowych firmy transportowej, ale swego rodzaju warunek sine qua non funkcjonowania organizacji na rynku w coraz ostrzejszych warunkach konkurencyjnych powiązanych ze zmianami polityki klimatycznej UE. Każda firma transportowa powinna uważnie śledzić nowe cele klimatyczne i wdrażać rozwiązania, które pozwolą łatwiej sprostać kolejnym wyzwaniom narzucanym przez politykę międzynarodową. Dobrym pomysłem jest inwestycja w zaawansowane systemy telematyczne, tj. WEBFLEET od Webfleet Solutions, które pozwalają na kompleksową optymalizację w transporcie międzynarodowym.

Artykuł sponsorowany

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo