Części ze szrotu
Jednak części używane można z powodzeniem wykorzystać, jeśli nie mają one wpływu na bezpieczeństwo. Natomiast elementy, które w bezpośredni sposób wpływają na bezpieczeństwo lepiej kupować nowe.
Tylko nowe
Zdecydowanie nie powinniśmy kupować używanych poduszek powietrznych, komputerów sterujących pracą poduszek, czujników ABS-u, elementów układu ESP i ASR. A także pasów bezpieczeństwa, ponieważ mogą nie spełnić już swojego zadania, mimo że wyglądają całkiem dobrze.
Również elementy zawieszenia powinniśmy kupować nowe. Niewskazany jest zakup używanych wahaczy, amortyzatorów, belek zawieszenia, elementów układu hamulcowego lub co gorsze – kierowniczego.
Zdecydowanie bezpieczniej i niewiele drożej będzie jeśli zdecydujemy się na zakup części regenerowanej.
Można używane
Bez obaw można stosować takie używane części jak zderzaki, pokrywa silnika, drzwi lub elementy wyposażenia wnętrza, ponieważ dość łatwo można ocenić stan techniczny tych elementów i na dodatek nie wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Fot. Grzegorz Burda: Bez obaw można kupować używane zderzaki, pokrywę silnika, drzwi lub elementy wyposażenia wnętrza. Łatwo można ocenić ich stan techniczny i nie wpływają na bezpieczeństwo jazdy.
Używany można także kupić silnik lub skrzynię biegów. W tym przypadku jedyne ryzyko jakie ponosimy, to niebezpieczeństwo zakupu równie zużytego podzespołu jak nasz, gdyż stan techniczny można ocenić dopiero po zamontowaniu.
Również osprzęt silnika lub wyposażenie dodatkowe można kupić na szrocie, ale należy mieć świadomość, że ich trwałość może być bardzo mała.
Jak kupić odpowiednią część?
Dużym problemem może być zakup odpowiedniej części, gdyż nawet w tym samym modelu z tego samego roku produkcji mogą być różnice. Dlatego aby uniknąć pomyłki, dla porównania najlepiej uszkodzoną część mieć ze sobą, a jeśli jest to niemożliwe, to należy spisać numer katalogowy z niesprawnego elementu.
Autor: Grzegorz Burda