Czy już czas zwolnić swojego lekarza?
Większość szefów wie, kiedy należy zwolnić pracownika. Ciągłe niedotrzymywanie terminów, brak odpowiedzialności za błędy lub po prostu słabe wyniki pracy, to typowe symptomy.
Jednak ocena jakości usług świadczonych przez lekarza może być nieco trudniejsza.
Jest tak głównie dlatego, że pacjenci nie patrzą na wizyty w przychodni w kategoriach biznesowych. Gdy idziesz na badania lub zabieg, prawdopodobnie zamiast myśleć, jak maksymalnie skorzystać z wizyty, jesteś spięty, a może nawet onieśmielony.
Jest coś w odgrywaniu roli pacjenta, co sprawia, że najpotężniejszy CEO, pozbawiony garnituru Dior Homme i ubrany w kusą bawełnianą tunikę, czuje się nieswojo. Bez względu na to, czy powodem jest brak ubrania, czy obawa przed diagnozą, nagle może mieć trudności z opisaniem symptomów, zadaniem wcześniej przygotowanych pytań lub zrozumieniem różnych terminów medycznych, a co dopiero ze stwierdzeniem, czy doktor dobrze wypełnia swoje obowiązki.
"Jeśli sprzedawca w sklepie nie ma odpowiedniego podejścia do klienta, pewnie odwrócisz się na pięcie i zrobisz zakupy gdzie indziej", mówi dr Phyllis Hollenbeck, pracująca w Seattle członkini American Academy of Family Physicians i autor nowej książki Sacred Trust: The 10 Rules of Life, Death and Medicine.
"Lecz", mówi dalej Hollenbeck, "w gabinecie lekarskim tracisz pewność siebie".
Tolerowanie niewłaściwych relacji pacjent-lekarz może mieć szerokie konsekwencje, od miliardów dolarów potencjalnie wyrzucanych co roku w całym kraju na niepotrzebne badania lekarskie, po niski poziom usług. Co więcej, taka sytuacja może być po prostu frustrująca.
Najważniejsze wskazówki
Jeśli chcesz przekonać się, czy już czas podziękować swojemu lekarzowi za usługi, eksperci z dziedziny zdrowia radzą zacząć od oceny zdolności komunikacyjnych pana lub pani doktor.
"Jest bardzo ważne, czy twój lekarz rozmawia z tobą i wyjaśnia dlaczego robi lub nie robi pewnych rzeczy", mówi dr Holly Atkinson, redaktor naczelna działu medycznego w EverydayHealth.com, serwisie internetowym specjalizującym się w udzielaniu informacji medycznych.
Atkinson mówi, że ciągle zwracają się do niej pacjenci nie rozumiejący, dlaczego ich lekarz zalecił lub nie zalecił wykonania jakiegoś testu. Bez wyjaśnienia, kobieta odczuwająca bóle w klatce piersiowej, która chciała zrobić tomografię komputerową płuc i nie dostała na nią skierowania mogłaby poczuć się zlekceważona, nie zdając sobie sprawy, że jej lekarz stwierdził, że taka dawka promieniowania mogłaby pogorszyć jej stan zdrowia. "Gdy lekarze nie informują pacjentów dlaczego podejmują ważne decyzje, powodują zdezorientowanie i brak zaufania", mówi Atkinson.
Podobnie, należałoby pożegnać lekarza, który ma zwyczaj wydawania komend niezbyt uprzejmym tonem. Jeśli po zdiagnozowaniu cukrzycy doktor bezbarwnym głosem wymieni listę słodyczy, z których musisz zrezygnować, to ma mniejsze szanse, że odwiedzisz go ponownie, niż gdyby poświęcił kilka minut, aby popracować z tobą, określić twoje słabe punkty i stworzyć plan działania, mówi Atkinson.
Co powinno zmienić się w podejściu twojego lekarza? Wyraź swoje zdanie. Dodaj opinię do działu "Komentarze czytelników” poniżej.
"Warto też zastanowić się, czy ty i twój doktor macie konfliktujące osobowości", mówi Taylor Grant, założyciel medycznej firmy doradczej Taylor Your Health i autor książki Health Matters: Eight Steps That Can Save Your Life–and Your Family's Health.
Pacjenci, którzy chowają głowy w piasek licząc na dobre zdrowie potrzebują lekarza, który będzie ich motywował do wizyt i oferował wsparcie. "Z drugiej strony, jeśli nie wyobrażasz sobie wizyty u lekarza bez kilku stron informacji medycznych wydrukowanych z Internetu, twój doktor musi być cierpliwy i musi umieć słuchać", mówi Grant.
Jak maksymalnie skorzystać z wizyty
"Następnym razem, gdy pójdziesz do nowego lekarza, pomyśl o swojej wizycie, jak o randce", sugeruje Hollenbeck. "Przez pierwszą minutę kieruj się instynktem i sprawdź, czy czujesz się komfortowo. Nie musisz od razu podejmować decyzji, ale nie ignoruj też pierwszej reakcji".
Zanim zwolnisz swojego lekarza, bądź dobrym szefem i przynajmniej powiedz mu, co ci się w nim nie podoba. Lekarze nie zawsze mają świadomość, że ich usługi nie są na oczekiwanym poziomie, a czasem mają po prostu złe dni.
"Pacjenci mogą być bardzo przydatni w poprawianiu jakości usług oferowanych przez praktyki lekarskie – pod warunkiem, że informują lekarzy o swoich zastrzeżeniach", mówi Atkinson. "Lekarze też potrzebują informacji zwrotnych".