Czy pracujesz nad swoim biznesem, czy tylko w nim?

Mało kto ma ogromne fundusze na początku działalności jednoosobowej, które
pozwoliłyby nam zatrudnić cały zespół do pomocy. Mamy świetny pomysł i jesteśmy
pewne jego powodzenia. Rejestrujemy działalność, może zamawiamy stronę
internetową, a może budujemy ją samodzielnie. I czekamy. Nagle rozumiesz, że
świetny produkt czy usługa są dopiero początkiem – czeka cię praca nad stroną,
marketing, reklama, budowanie wizerunku i rozpoznawalności i szereg innych
zadań, które w ogóle nie mają nic wspólnego z tym, co sprzedajesz.


Prowadzenie własnej firmy wymaga nauczenia się tych wszystkich rzeczy i to
szybko. Wszystko wydaje się być ważne – strona marki na Facebooku, posty na
Instagramie, artykuły na blogu, a może nawet i podcast. Aby miało to ręce i nogi –
musisz poświęcić sporo czasu na każdą dodatkową czynność, a kiedy to robisz,
nagle rozumiesz, że lista rzeczy do zrobienia nagle rośnie, zamiast tego, by maleć.
Zaczynasz pracować w swoim biznesie, zamiast tego, by pracować nad nim.

Tu tylko dodam nie do końca w temacie, że czasami warto skorzystać z pomocy,
zamiast by oszczędzać każdą złotówkę, robiąc wszystko samodzielnie. Na
platformie dla przedsiębiorczych kobiet BrainMakover znajdziesz Katalog Usług dla
Kobiecych Biznesów, gdzie inne przedsiębiorcze Panie oferują pomoc w zakresie
działań online, a także sporo zniżek i ofert dla uczestniczek naszej platformy.

                                                          Zacznij o wizji

Ostatnio złapałam siebie właśnie na tym – robienie rzeczy, zajmujących dużo czasu,
które są niezbędne, a jednak nie przynoszą aż tyle wyników. Zmęczona ciągle
rosnącą listą zadań, postanowiłam trochę wyluzować i zarezerwować czas na
myślenie. I to wcale nie o temacie kolejnego bloga czy wpisu na mediach
społecznościowych. Myśleniu o tym, jak mogę ulepszyć swoją firmę holistycznie.
Przestawiłam się więc na myślenie bardziej strategiczne.

Pomimo tego, że wizję i misję tworzymy przed założeniem firmy (przynajmniej tak
powinnyśmy robić), to często zapominamy o nich w trakcie działania. Zapominamy
też albo i wcale nie wiemy – jaki rozwiązujemy problem. Każda działalność służy
swoim odbiorcom jakąś pomocą, najczęściej rozwiązywaniu jakiegoś konkretnego
problemu, z którym klienci się borykają. Bo w końcu, jeżeli twoje usługi (lub produkt)
nie rozwiązują problemu, likwidują przeszkody bądź w inny sposób robią życie
twoich klientów przyjemniejszym – dlaczego mieliby oni za to płacić?

Zastanów się nad odpowiedziami do poniższych pytań:
1. Kim są moi klienci i jaki mają problem, który jestem w stanie rozwiązać za
pomocą swoich usług lub produktu?
2. Czy to jest faktyczny problem, czy powierzchowny? Czy mogę dotrzeć do
głębszego sedna, dlaczego problem istnieje – jaka jest jego przyczyna?
3. W jaki sposób mogę pomoc swoim klientom rozwiązać powyższy problem
lepiej w taki sposób, aby zlikwidować przyczynę powstania problemu, a nie
tylko sposoby, w jakie on się manifestuje?

W każdym problemie sedno istnienia będzie miało charakter emocjonalny. Chcąc
wyróżnić swoją markę na tle innych, powinnaś zidentyfikować, jakie dokładnie
emocję biorą udział w procesie wyboru produktu, które możesz podkreślić w swojej
wizji i skoncentrować się na ich zaspokojeniu poprzez swoją ofertę.

                                                  Zbuduj mapę do celu

Jak już mamy jasność tego, czemu nasza oferta ma służyć (jaką emocję
zaspokajać), możemy przejść do kolejnego kroku, czyli mapy do celu. Celem tu w
pojęciu ogólnym jest nieco stabilny efekt końcowy twojej działalności. Na przykład,
może to być miesięczna liczba nowych użytkowników, miesięczny procent wzrostu
sprzedaż czy nawet wskaźniki zaangażowania na mediach społecznościowych. Ale
chcieć to jedno – kolejną rzeczą jest wiedzieć, jak do tego celu możemy dojść.

Najczęściej rekomenduje się wyznaczać ramy czasowe dla osiągniecia celu i z
reguły jest to rok. Wydaje mi się, że lepiej jest zacząć od mniejszych ram – tak jak
pół roku czy nawet kwartał. Gdzie chciałabyś, by twój biznes był pod względem
zdefiniowanego przez ciebie powodzenia za pół roku? To jest właśnie cel. A teraz,
zbuduj do niego mapę – listę konkretnych, mierzalnych i osiągalnych z twoimi
zasobami (zarówno finansowymi jak i czasowymi) kroków, na podstawie których
będzie Ci łatwiej zbudować bardziej szczegółowy plan działania.

Zadaj sobie następujące pytania:

1. Czy wszystko, co teraz robię, pomaga mi rozwijać mój biznes w takim tempie,
jakbym tego chciała?
2. Które z aktywności zabierają mi najwięcej czasu, ale przynoszą najmniej
korzyści? Z jakich zadań powinnam zrezygnować?
3. Które z czynności pomogą mi dojść do celu szybciej, a których nie wykonuje
w wystarczającym stopniu? Jak mogę je dodać do listy swoich czynności?

Zasada Pareto sprawdza się praktycznie zawsze i we wszystkim, co robimy.
Oznacza to, że 80% wyników, które mamy są napędzane przez 20% działań, które
wykonujemy. Wyobraź sobie – aż do 80% czasu spędzasz na zadaniach, które nie
przekładają się na wzrost twojej firmy. Po przeprowadzeniu dokładnej analizy swoich
zadań i wyników, które one powodują w biznesie – będziesz w stanie zidentyfikować,
gdzie masz nieefektywne pożeracze czasu, a gdzie luki do wypełnienia
czynnościami, które są bardziej pożyteczne. Możesz wtedy skorygować swoją mapę
do celu, zwiększając udział tych zadań, które odpowiadają za 80% wyników z 20%
do co najmniej 60% swojego czasu. Koncentruj się na tym, co jest ważniejsze, a nie
te wszystkie małe rzeczy, które są pilne, ale błahe pod względem wyników.

                                          Wyznacz kategorie zadań

Może to być ciężkim, aby zrezygnować z tego, co dotychczas robiłaś i
skoncentrować się na sprawach, którymi się nie zajmowałaś dotychczas w
wystarczającym stopniu. Ale jeżeli działasz sama, powinnaś pamiętać, że wyżej
głowy nie skoczysz, więc nie dasz rady robić wszystkiego – musisz wybrać to, co
jest ważniejsze i lepiej poświecić więcej swojego czasu na to.

Dla mnie najbardziej odpowiada mieć 3-4 główne obszary, w których się koncentruje.
Zawsze pierwszym obszarem powinien być sam produkt lub usługa, którą
świadczysz. Ulepszenie jakości, logistyka i tworzenie produktu/ wykonywanie usługi
jest obszarem numer jeden. W moim przypadku produktem są kursy online, czyli
praca nad nimi obejmuje planowanie sylabusu, tworzenie treści i umieszczenie ich
online. Dodatkowo robię badania problemów, które te kursy rozwiązują, aby
dopasować treść lepiej do swojej grupy docelowej.

Kolejne obszary dla mnie to Instagram (osobiście zajmuje się tylko jedną platformą
na mediach społecznościowych), prace nad stroną (techniczne, SEO i nowe
funkcjonalności) i budowanie wizerunku (szeroko pojęta współpraca z innymi
przedsiębiorcami, networking i budowanie sieci kontaktów, a także dzielenie się
wiedzą).

Zaplanuj czas na każdą kategorię

Po wyznaczeniu tych kategorii, przypisuję każdej z nich główną rolę na tydzień w
miesiącu, gdzie skupię się przeważnie na jednej kategorii. Na przykład, tydzień
poświęcony na Instagram nie oznacza, że będę się zajmować wyłącznie nim – ale
przeważnie nim. Wtedy planuje posty na cały miesiąc, robię do nich grafiki, piszę
opisy i planuje ich automatyczną publikacje, bazując na analizie lepszego czasu. W
kolejnych tygodniach już nie koncentruje się na Instagramie, ale nadal tam
podglądam, by odpowiadać na komentarze, sprawdzać, czy nie zmienić czasu
postów i ucząc się nowości o algorytmie platformy.

To samo powtarzam z pozostałymi kategoriami. Dlatego lubię wybrać 4, bo idealnie
wypełnia to 4 tygodnie w miesiącu, zostawiając kilka dni pod koniec miesiąca na
zajecie się zaległościami i spontanicznymi małymi sprawami, które w ciągu miesiąca
się uzbierają.

                                                      Podsumowanie

Pracując samodzielnie, często zapominamy o pracy nad biznesem, pracując w
biznesie, robiąc dużo rzeczy z małym skutkiem. Aby osiągnąć sukces szybciej,
niezbędnym jest poświecić czas na myślenie strategiczne i wyznaczenie
konkretnych działań. Praca z dnia na dzień często ogranicza się do „musze wrzucić
wpis na Facebooka” zamiast „mam na ten tydzień zaplanowane i ustalone
automatyczne wpisy na bloga i na media socjalne, a głównym zadaniem na ten
tydzień jest wyznaczenie celów w obszarze rozwoju oferty”.

Jeżeli jesteś zainteresowana, aby nauczyć się więcej o prowadzeniu firmy,
zapraszam cię do naszych klubów online dla ambitnych kobiet, gdzie eksperci w
swoich dziedzinach dzielą się wiedzą, ale również zasięgają porad innych
przedsiębiorczych kobiet.

Artykuł sponsorowany

Może Ci się również spodoba

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji tutaj . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz treść naszej nowej polityki a tutaj więcej informacji o Rodo