Jak mówić o zmianie klimatu, by dotrzeć do ludzi
27 stycznia w ramach projektu „Energia odNowa” został opublikowany „Raport o docieraniu z przekazem do grupy docelowej”. Odpowiada on na pytanie jak promować politykę prośrodowiskową i energetyką odnawialną w Polsce, tak aby motywować ludzi do działania.
27 stycznia w ramach projektu „Energia odNowa” został opublikowany „Raport o docieraniu z przekazem do grupy docelowej”. Odpowiada on na pytanie jak promować politykę prośrodowiskowa i energetyką odnawialną w Polsce, tak aby motywować ludzi do działania.
Przekonanie ludzi, aby zaangażowali się w działalność prośrodowiskową nie jest łatwym zadaniem. Już samo ograniczenie negatywnie wpływających na środowisko zachowań jest sporym sukcesem. Dokument stworzony przez dr Adriana Wójcika i prof Katarzynę Byrkę przedstawia obecny stan świadomości Polaków, ich postaw i poglądów zarówno wobec technologii wytwarzania energii jak i polityki klimatycznej.
„Przekazujemy Państwu informator o tym, jak skutecznie komunikować informacje z zakresu ekologii i polityki środowiskowej. Jest on skierowany do urzędników i działaczy społecznych zajmujących się ekologią, naukowców, czy w końcu zwykłych ludzi, którzy troszczą się o przyrodę.” – mówi dr Adrian Wójcik, psycholog społeczny, zaangażowany w projekt „Energia odNowa” – „Bazując na najnowszych badaniach prowadzonych w Polsce i na arenie międzynarodowej, chcieliśmy przybliżyć, dlaczego ludzie angażują się lub nie w działania proekologiczne.”
Niestety nawet dobrze przygotowane kampanie społeczne mogą okazać się nieskuteczne i nie przynosić satysfakcjonujących efektów. Mimo dobrze zdefiniowanych problemów środowiskowych, ciężko jest dotrzeć z przekazem do odbiorców, dlatego tak ważny okazuje się sposób komunikacji.
Z raportu wynika, że Polacy pozytywnie odbierają OZE oraz widzą w odnawialnej energii przyszłość energetyczną naszego kraju. Zdecydowanie inną opinię wyrażają na temat konwencjonalnych źródeł energii. Ich zdaniem gaz, ropa naftowa, a przede wszystkim węgiel nie powinny stanowić fundamentu polskiej energetyki. W związku z tym nie należy koncentrować przyszłych działań komunikacyjnych na zmianie i tak już pozytywnego wizerunku OZE.
Dynamiczna zmiana klimatu jest obecnie jednym z największych problemów ekologicznych, stanowiącym duże wyzwanie dla ludzkości. Mimo wielu dowodów potwierdzających występowanie zmiany klimatu, aż ¼ Polaków nie jest w pełni przekonana o zachodzeniu tego zjawiska. Co więcej, aż 42% uważa, że problem zmiany klimatu jest, wykorzystywany przede wszystkim do uzyskania korzyści materialnych przez wielki biznes. Warto więc skupić się między innymi na pokazaniu lokalnych korzyści płynących z wdrażania polityki klimatycznej.
„Dzisiejszy kryzys ekologiczny może zostać rozwiązany tylko poprzez wspólne działanie. Mamy nadzieję, że nasz informator będzie wsparciem przy motywowaniu ludzi do działań prośrodowiskowych.”- dodaje Adrian Wójcik.
Kampania prowadzona przy projekcie „Energia odNowa” będzie skierowana na zmianę postaw ludzi, tak aby zwiększyć częstość zachowań proekologicznych. Na środowisko przyrodnicze wpływa przede wszystkim postępowanie społeczeństwa, a nie to co ludzie myślą.