Jak postępować ze zużytym akumulatorem litowo-jonowym?

Żywotność akumulatora litowo-jonowego jest ograniczona. Już wkrótce pierwsze pojazdy hybrydowe będą potrzebowały nowych baterii, a stare akumulatory zmienią się w odpady. Ogniwa litowo-jonowe składają się z substancji, które stanowią zagrożenie dla ludzi i środowiska, a dodatkowo elektrolity budujące baterie i akumulatory jonowe są łatwopalne. To sprawia, że zużyte akumulatory wymagają odpowiedniego traktowania. Jak z nimi postępować?

Czym charakteryzuje się akumulator litowo-jonowy?

Akumulator litowo-jonowy to jeden z ważniejszych wynalazków ostatnich dekad. Akumulatory zawierające ogniwa litowe są dziś niezbędnym źródłem energii dla małych urządzeń elektronicznych, samochodów elektrycznych, a także są stosowane jako magazyny energii w instalacjach OZE. Istnieje wiele rodzajów baterii litowo-jonowych i akumulatorów, które mogą mieć różny skład, inne przeznaczenie i moc. Pierwsza bateria litowo-jonowa zawierała grafit, nowsze mogą mieć w składzie oprócz litu również np. nikiel, kobalt, mangan. Zawierają też miedź i aluminium. Akumulatory litowo-jonowe stale są też udoskonalane – poprawia się ich żywotność, wydajność, bezpieczeństwo użytkowania oraz takie parametry jak szybkość ładowania akumulatora – wszystko po to, by zastosowanie akumulatorów tego typu mogło być jeszcze szersze. Główną cechą baterii i akumulatorów litowo-jonowych jest to, że zapewniają one wyjątkowo wysoką gęstość energii. Oznacza to, że nawet mała i lekka bateria jest w stanie magazynować dużą ilość energii.

 

Zużyte akumulatory litowe – co z nimi zrobić?

Zużyty akumulator litowo-jonowy czy nieprzydatna już bateria litowa wymagają zabezpieczenia i nie mogą trafić do zwykłego kosza na śmieci, pojemnika na odpady segregowane, np. tworzywa bądź na składowisko odpadów. Powinny być traktowane jako odpady niebezpieczne, przechowywane i składowane zgodnie z przepisami, a finalnie przeznaczone do utylizacji. Każdy etap gospodarowania odpadami tego typu, również transport akumulatorów i baterii litowo-jonowych, musi spełniać m.in. wymogi umowy ADR, a recykling akumulatorów można przeprowadzić jedynie w specjalnie zaprojektowanych do tego celu instalacjach, które zapewniają bezpieczne ich przetworzenie. To tam stare baterie powinny finalnie trafić. Ponieważ lit, kobalt czy grafit to niezwykle cenne, ale i trudno dostępne surowce, których wydobycie czyni ogromne szkody środowisku, coraz większego znaczenia nabiera recykling baterii i akumulatorów litowych. Najnowocześniejsze firmy zajmujące się recyklingiem z powodzeniem przetwarzają już ogniwa litowe i odzyskują z nich niezbędne do produkcji nowych baterii surowce.

 

Przetwarzanie baterii litowo-jonowych i akumulatorów stało się rzeczywistością

Badania nad recyklingiem akumulatorów jonowych prowadzi z sukcesami m.in. Stena Recycling, firma z branży zarządzania odpadami, która uchodzi za lidera nowych technologii i rozwiązań dla przyszłości. Stena Recycling we współpracy z Volvo Cars stara się udoskonalić procesy przetwarzania baterii i akumulatorów, aby ich recykling był jak najbezpieczniejszy dla środowiska i jednocześnie maksymalnie efektywny. Chodzi m.in. o to, by recykling pozwalał odzyskiwać coraz większą część zawartości akumulatora, zwłaszcza trudno dostępnych pierwiastków takich jak lit czy kobalt, a także pozwalał na przetwarzanie baterii jonowych nowych generacji.

Materiał zewnętrzny

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo