Polacy zdominowani przez plastik
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki SodaStream blisko 98% Polaków kupuje napoje w plastikowych opakowaniach*. Na jedną osobę przypada średnio 8 butelek w tygodniu, co miesięcznie daje wynik ok. 32 plastikowych odpadów trafiających do środowiska.
Nie trudno obliczyć, że tak wysoki stopień przetwarzalności jednorazowych, plastikowych butelek to nie tylko problem pod względem ekologicznym, lecz również ekonomicznym.
Plastikowe butelki vs. ekologia
Przyjmując, że zgodnie z wynikami badania na jedną osobę przypada nieco ponad 1 butelka napoju w ciągu dnia, w skali roku jest to ponad 365 butelek. Jeśli pomnożyć tę liczbę razy kilku członków rodziny okazuje się, że przykładowo 3 osobowa polska rodzina może w ciągu roku „produkować” ponad 1000 jednorazowych plastikowych butelek. Liczba ta dodatkowo daje do myślenia jeśli przyjąć, że jedna plastikowa butelka rozkłada się w środowisku naturalnym przez 450 lat. Warto również zwrócić uwagę, że zaledwie 10% plastikowych opakowań jest poddawanych recyclingowi. Ok 80% pozostaje na wysypiskach i wraca do środowiska naturalnego**.
Marka SodaStream, producent ekspresów do wody gazowanej wspiera ekologiczną rewolucję. W ciągu roku przeciętna polska rodzina dzięki SodaStream zużyje ponad 700 butelek PET mniej, chroniąc środowisko naturalne. Marka promuje też postawę będącą bardziej zaawansowaną wersją recyclingu – precycling, czyli ideę świadomego wyboru rozwiązań ekologicznych, aby ograniczyć potrzebę recyclingu.
Ile i dlaczego Polacy wydają na plastikowe butelki?
Wyniki badania pokazują, że średnie tygodniowe wydatki na napoje w plastikowych butelkach to 22,23 zł, co w ciągu miesiąca daje kwotę 88,92 zł. Co zaskakujące najwięcej na plastikowe butelki wydają osoby w wieku ponad 55 lat (23,71 zł), a najmniej osoby między 18 a 24 rokiem życia (18,72 zł).
Na pytanie o motywację do zakupu wody butelkowanej respondenci najczęściej odpowiadali, że wybierają ją z uwagi na lepszy smak i skład. Często jest to jednak mylne wyobrażenie, ponieważ de facto woda źródlana w butelce nie zawiera minerałów, które posiada woda z kranu. W wielu miastach w Polsce władze zachęcają do picia wody z kranu i zapewniają o jej bezpieczeństwie.
Niemniej wyniki badania pokazują, że kolejną przyczyną zakupu wody butelkowanej jest brak zaufania do wody z kranu. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że w dużych miastach prowadzone są kampanie informacyjne nt. jakości wody z kranu, czego brak w mniejszych miejscowościach i co może stanowić jedną z przyczyn braku wiedzy czy nieufności wobec wody z kranu.
Wyniki badania nt. zużycia plastikowych butelek przez Polaków
* Badanie Biostat na zlecenie marki SodaStream
** http://www.news.ucsb.edu/2017/018137/plastic-‐planet