Wystarczą kartka i długopis, by dobrze się bawić! Skuteczny sposób na nudę
Podczas trwania kwarantanny zakres naszych codziennych czynności znacząco się zmniejszył. Nie mamy już tylu możliwości spędzania wolnego czasu, co skutkuje po prostu… nudą. Problem dotyczy szczególnie dzieci, które po kilku godzinach internetowych zajęć warto, choć na kilka chwil, oderwać od ekranu komputera. Jak to zrobić? Nie potrzeba wiele – czasem wystarczą jedynie kartka i długopis. Oto kilka propozycji gier dla najmłodszych, które można przygotować samodzielnie.
Dobra zabawa – czego nam trzeba?
W dzisiejszych czasach najmłodsi najczęściej utożsamiają dobrą zabawę z grami komputerowymi lub interaktywną rozrywką. Oczywiście są to interesujące sposoby na spędzanie czasu, jednak należy pamiętać, że co za dużo to nie zdrowo. W przypadku dzieci w przedziale wiekowym od 7 lat zaleca się, by nie spędzały przed monitorem więcej niż 60 minut dziennie. W czasie epidemii koronawirusa jest to o tyle trudne, że zabawę utrudnia zakaz wychodzenia z domu. Warto jednak pamiętać, że dobrą zabawę można zorganizować sobie także samodzielnie. Wystarczą do tego kilka kartek oraz długopisy. O jakich zabawach mowa? Oto one.
Państwa, miasta
Jedna z najprostszych i pewnie najpopularniejszych gier, do której potrzebne będą jedynie kawałek papieru oraz długopis. Każdy z uczestników dostaje własną kartkę, na której rysuje tabelkę z podziałem na kilka kolumn (ich ilość zależy od ustaleń z innymi graczami). W każdej z nich wpisuje się nazwę kategorii np. państwo, miasto, przedmiot, kolor, imię itp. Po takim przygotowaniu możemy przejść do rozgrywki. Jeden z graczy w pamięci wymienia litery alfabetu a inny w dowolnym momencie wypowiada słowo „stop”. Po wylosowaniu litery każdy z uczestników wypełnia kolumny na swojej kartce, wpisując słowa zaczynające się na nią. Dla przyspieszenia rozgrywki warto wprowadzić ograniczenie czasowe. Pod koniec rozdzielamy punkty:
- za brak odpowiedz 0,
- 5 za odpowiedź, którą podali inni gracze,
- 10 za odpowiedź, która się nie powtórzyła.
Okręty
Kolejna bardzo popularna gra. W tym wypadku warto wyposażyć się w kartki w kratkę. Zasady są proste. Każdy z dwóch graczy rysuje dwa kwadraty – 10×10 kratek. Pola należy opisać, u góry literami od A do J, a po boku liczbami od 1 do 10.
Po takim przygotowaniu w pierwszym kwadracie rozmieszczamy własną flotę (jej ilość zależy od wcześniejszych ustaleń),np.:
- Jeden czteromasztowiec (statek o długości 4 kratek),
- Dwa trójmasztowce,
- Trzy dwumasztowce,
- Cztery jednomasztowce.
W rysowaniu okrętów należy trzymać się określonych zasad, np. statków nie można rysować na skos, nie mogą się ze sobą stykać itp.
Sama rozgrywka jest dziecinnie prosta: gracze na przemian zgadują współrzędne statków przeciwnika. Przy trafieniu w puste pole drugi gracz odpowiada „pudło”. Przy prawidłowym trafieniu w maszt pada odpowiedź „trafiony”. A jeśli trafiony został już każdy z masztów, dochodzi do zatopienia, czyli „trafiony zatopiony”.
Role odwracają się co trzy strzały. Kto pierwszy zatopi flotę przeciwnika, wygrywa.
Wisielec
Zasady wisielca są niezwykle proste – pierwszy gracz wybiera słowo i na kartce miejsce do wpisywania liter. Pozostali uczestnicy próbują odgadnąć, o jakie słowo chodzi. Każdą kolejną odkrytą literę wpisuje się w odpowiednie miejsce w słowie. Przy błędnym trafieniu dorysowuje się kolejną kreskę do symbolu szubienicy. Należy więc odgadnąć hasło, zanim przeciwnik ukończy rysowanie wisielca.