Zwyciężył „Euro-liść”
Ceremonia wręczenia nagród za projekt logotypu „Euro-liścia” uświetniła wprowadzenie nowego europejskiego ekologicznego logo.
Ceremonia zorganizowana w celu uhonorowania zwycięzcy europejskiego konkursu na logo produktów ekologicznych UE odbyła się w Brukseli 19 lipca 2010 r. Uroczystość zakończyła konkurs, jednocześnie dając początek kolejnemu wyzwaniu, jakim jest kampania promująca nowe przepisy dotyczące oznakowania żywności ekologicznej. Od 1 lipca 2010 r. umieszczenie ekologicznego logo jest obligatoryjne na wszystkich paczkowanych produktach żywności ekologicznej. Dotyczy to żywności, która została wyprodukowana w każdym
z państw członkowskich Unii Europejskiej i spełnia obowiązujące w UE normy.
Logo zostało wybrane w wyniku ogólnoeuropejskiego konkursu, w którym mogli wziąć udział studenci szkół i akademii sztuk pięknych i wydziałów wzornictwa. Międzynarodowe jury wytypowało 3 najlepsze propozycje spośród nadesłanych blisko 3 500 projektów. Następnie zostały one umieszczone na stronie internetowej konkursu (www.ec.europa.eu/organic-logo) i poddane głosowaniu online, które zakończyło się 31 stycznia 2010 r.
Dzięki głosom aż 63 procent internautów zwycięzcą konkursu na ekologiczny symbol został student z Niemiec, Dušan Milenković. „Zwycięzca wykazał się wybitnym wkładem twórczym” – powiedział Dacian Cioloş, komisarz UE ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
– „Nowe logo ułatwi działania na rzecz zwiększenia znaczenia rolnictwa ekologicznego
w Europie, a tym samym zwiększy poczucie bezpieczeństwa nabywców tych produktów.” Komisarz podziękował także wszystkim uczestnikom za ich twórcze wysiłki.
Obecni na ceremonii jurorzy konkursu – eksperci z zakresu rolnictwa ekologicznego oraz światowej sławy projektanci, podkreślili walory estetyczne nowego logo. Uznali, że „Euro-liść” będzie doskonałym „wspólnym, europejskim elementem” towarzyszącym oznakowaniom narodowym, regionalnym i komercyjnym stosowanym na opakowaniach.
Ogólnoeuropejska kampania promocyjna „Euro-liścia” jest realizowana we współpracy
z Dyrekcją Generalną ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem kampanii jest zwiększenie zaufania konsumentów do wyrobów rolnictwa ekologicznego. Nowe logo zamieszczone na produkcie daje im gwarancję, że został on wytworzony zgodnie
z rygorystycznymi unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej. Oznacza to, że 95% zastosowanych składników zostało wytworzonych metodami ekologicznymi. Znak „Euro-liścia” informuje także o tym, że produkt w sposób bezpieczny dla jego jakości został przetransportowany od producenta do konsumenta.
Więcej informacji: http://www.organic-farming.europa.eu