Gdzie szukać witamin?

Witaminy to inaczej organiczne związki, które są niezbędne dla normalnego przebiegu szeregu procesów metabolicznych w organizmie każdego człowieka.

Papryka – Jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy C, 100 gram miąższu zawiera aż 140 mg tej witaminy (porzeczki – 180 mg, kiwi – 160 mg). Dla niezbyt ciężko pracującej kobiety dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi zaledwie 60 mg. Papryka bogata jest także w prowitaminę A (substancję, która w organizmie przekształca się w witaminę A); 100 mg na 100 gramów miąższu.

Spośród innych warzyw wyróżnia się zawartością selenu, pierwiastka regulującego przemianę materii i przyspieszającego usuwanie z organizmu toksycznych produktów.

Jabłka zawierają mniej witamin niż większość warzyw. Ich najcenniejszym składnikiem są pektyny, które obniżają poziom cholesterolu w krwi. Przyjęło się powiedzenie: „Zjesz dwa jabłka dziennie, nie musisz chodzić do lekarza”.

Morele jak na owoce mają bardzo dużo prowitaminy A (250 mikrogramów na 100 g). Jeśli ktoś nie lubi marchewki, może zastąpić ją częściowo właśnie morelami.

Gruszki zawierają niewielkie ilości witaminy C (15 mg na 100 g). Włączając je do codziennej diety nie uzupełnimy zatem witaminowych niedoborów, ale urozmaicimy dietę.

Winogrona są bardzo smaczne, ale nie wiele wnoszą do organizmu. Zawierają porcję witaminy C podobną do gruszek, ale mniej mają błonnika. Są za to drogie. Jeśli mamy ograniczone możliwości finansowe, z winogron rezygnujmy na rzecz warzyw lub innych bogatszych w witaminy owoców.

Śliwki – są bogate w wiele witamin, ale nie w ilościach, które w diecie mogą mieć większe znaczenie.  Spośród innych owoców wyróżniają się zawartością cynku – organizm potrzebuje go do syntezy białka, cynk jest niezbędny do wzrostu, nadaje też skórze zdrowy wygląd.

Jagody mają niewiele witamin (15 mg witaminy C na 100 g). Niezwykle cenny jest natomiast skład błonnika pokarmowego – jagody znane są z tego, że leczą biegunki i inne zaburzenia przewodu pokarmowego. Wyróżniają się zawartością manganu, który katalizuje wiele ważnych reakcji chemicznych zachodzących w organizmie.

Maliny zawierają dwa razy więcej witaminy C niż jagody, mają sporo witaminy B2 oraz więcej niż inne owoce manganu i cynku. Kwasy organiczne malin poprawiają apetyt.

Jeżyny cenne ze względu na zestaw związków mineralnych. Są zasobne w sole żelaza (pierwiastek ten wchodzi w skład hemoglobiny), wapnia (materiał budulcowy kości), miedzi (jej obecność jest niezbędna przy wytwarzaniu krwi) i magnezu, który nazywany jest pierwiastkiem życia.

Warzywa w porównaniu z owocami są bogatsze w cenne dla organizmu składniki. W naszym codziennym menu powinno znaleźć się ich więcej niż owoców. Niektórzy specjaliści twierdzą nawet, że warzyw trzeba zjadać cztery razy więcej niż jabłek, gruszek czy winogron.

 

 

eco

Może Ci się również spodoba

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji tutaj . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz treść naszej nowej polityki a tutaj więcej informacji o Rodo