Niedoceniane warzywa

Warzywa są powszechnie uznawane za źródło składników odżywczych oraz produkty wspomagające odchudzanie. Poza zaletami, z których są znane, mają też wady.

Kapusta
Charakteryzuje się dość niską kalorycznością, jednak najlepiej spożywać ją na surowo bez żadnych dodatków (cukru i soli do surówek czy tłuszczu i mięsa w przypadku bigosu lub innych potraw z kapusty).

Ukryte w kapuście
Warzywo to jest cennym źródłem potasu oraz beta-karotenu. Zawiera również kwas foliowy niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Rośliny kapustne dostarczają również witaminę C oraz błonnik pokarmowy. Kapusta czerwona swój kolor zawdzięcza antocyjanom, które nie tylko pozwalają na odróżnienie jej od pozostałych odmian, ale również wykazują się działaniem przeciwutleniającym. Wyłapują powstające w organizmie niebezpieczne wolne rodniki, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszania ryzyka zachorowania na nowotwory. Kapusta dostarcza również siarkę w naturalnej formie, co korzystnie wpływa na wygląd włosów, paznokci i skóry.

Wady kapuścianej głowy
Rośliny kapustne pochodzą z rodziny roślin krzyżowych. Poza składnikami odżywczymi, których są cennym źródłem, zawierają również składniki antyodżywcze. Te ostatnie negatywnie oddziałują na funkcjonowanie przewodu pokarmowego, powodując u osób wrażliwych wzdęcia.

Czosnek
Warzywo, niechętnie spożywane ze względu na swój zapach, coraz częściej doceniane jest dzięki swoim walorom. Wyniki licznych badań dowodzą, że regularne jego spożywanie powoduje obniżanie poziomu cholesterolu LDL oraz cukru we krwi. Czosnek przyczynia się także do obniżenia ciśnienia.

Mimo jego stosunkowo wysokiej kaloryczności nie powinno się eliminować go z diety – tym bardziej, że i tak zwykle spożywa się go w niewielkich ilościach. Czosnek dostarcza też organizmowi potas, fosfor oraz witaminę C.

Nieprzyjemny zapach
Nieprzyjemnego zapachu po zjedzeniu czosnku można pozbyć się częściowo poprzez przeżuwanie natki pietruszki lub wypicie szklanki mleka.

Fasola-strączkowy przysmak
Fasola jest doskonałym źródłem białka roślinnego. Jednakże ze względu na obecność w niej składników antyodżywczych spożycie potraw, zawierających fasolę przyczynia się do powstawania wzdęć. Moczenie fasoli przed ugotowaniem powoduje obniżenie zawartości niepożądanych substancji, a dzięki temu zmniejszenie ryzyka wystąpienia niechcianych skutków.

Jedzenie fasoli jest zalecane również ze względu na jej niski indeks glikemiczny. Produkty takie wspomagają odchudzanie i opóźniają występowanie uczucia głodu.

Fasola jest dobrym źródłem składników mineralnych m.in.: potasu, fosforu, magnezu i wapnia. Zawiera też duże ilości folianów, potrzebnych do prawidłowego rozwoju płodu. Roślina ta ze względu na swój charakter nie powinna być pomijana w diecie.

Źródło: we-dwoje.pl

Może Ci się również spodoba