Pracownicy IKEA Polska z misją w Rwandzie

Kwestie społeczne są integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju IKEA. Dlatego szwedzka marka poprzez IKEA Foundation wspiera programy pomocowe organizacji partnerskich i angażuje się w poprawę jakości życia w najbardziej zagrożonych środowiskach.

O praktycznym wymiarze tej pomocy przekonali się polscy pracownicy IKEA, którzy w maju br. pojechali do Rwandy, aby poznać działalność organizacji One Acre Fund.


Program IWitness to wewnętrzna inicjatywa firmy prowadzona globalnie w IKEA od 2012 roku. Grupa wybranych pracowników wyjeżdża do miejsca, w którym wdrażane są projekty organizacji partnerskich IKEA Foundation. Pracownicy na własne oczy mogą przekonać się, w jaki sposób są one realizowane, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się organizacje, jak prowadzą swoje działania i jakie są ich efekty. Celem podróży jest jednak przede wszystkim podzielenie się zdobytym doświadczeniem z innymi – pracownikami i osobami spoza firmy, aby podnosić świadomość na ten temat i inspirować innych do działania.

W maju 2019 roku odbyła się trzecia polska edycja programu IWitness – tym razem, po Kambodży i Jordanii, kierunkiem podróży była Rwanda w Afryce Wschodniej. Podczas tygodniowego wyjazdu czterech pracowników z Polski wraz z zespołem z Korei Południowej odwiedziło organizację One Acre Fund. Przekonali się, jak poprzez kompleksowe programy wspiera ona drobnych rolników, pomagając im uzyskiwać wyższe plony i dochody, tym samym zwalczając głód i ubóstwo w lokalnych społecznościach.

Rolnicy są najważniejsi
One Acre Fund wspiera 290 000 drobnych rolników w sześciu krajach Afryki Wschodniej i Południowej. Jednym z nich jest Rwanda, gdzie rolnictwo jest najbardziej powszechną profesją. Organizacja wspiera drobnych rolników, dostarczając im potrzebne środki i usługi, aby mogli wykarmić swoje rodziny, oświetlić domy i dostosować się do zmieniającego się klimatu.


Drobni rolnicy w Rwandzie bardzo często nie otrzymują odpowiedniego wsparcia, nie dociera do nich pomoc rządowa i finansowa. W trakcie spotkań z nimi usłyszeliśmy, że zmagają się także z konsekwencjami zmian klimatu, które coraz bardziej wpływają na ich codzienne życie. Wysokość ich plonów zależna jest od opadów deszczu, a w obliczu zmieniającej się pogody, rolnicy mają trudności w wyprodukowaniu wystarczającej ilości żywności dla swoich rodzin, nie mówiąc już o uzyskaniu odpowiedniego dochodu. Nie mają także dostępu do energii elektrycznej, dlatego muszą kupować drogie i szkodliwe paliwa, takie jak nafta, aby oświetlić swoje domy – mówi uczestniczka trzeciej edycji IWitness w Polsce, Paulina Nesteruk, Kierownik ds. Komunikacji Zewnętrznej w IKEA Retail.

Jak działa program prowadzony przez One Acre Fund?
Holistyczny model biznesowy składa się z finansowania dla środków produkcji rolnej (takich jak nasiona i nawozy), a następnie ich dystrybucji do rolników – organizacja zbudowała szeroką sieć dostaw, aby dotrzeć w odległe regiony kraju. Prowadzi również szkolenia w zakresie nowoczesnych i zrównoważonych technik rolniczych oraz oferuje wsparcie po zbiorach, aby pomóc rolnikom minimalizować straty i maksymalizować zysk.

TUBURA to lokalna nazwa One Acre Fund oznaczająca „powiększanie, mnożenie”. Oddaje w rzeczywistości cel ich działalności, którym jest mnożenie i zwiększanie efektów. Mimo, że są organizacją pozarządową, działają jako firma, która zawsze stawia rolników na pierwszym miejscu. To oni są najważniejszymi klientami organizacji. Nie chodzi o jednostronną pomoc, przekazywanie pieniędzy lub dawanie towarów za darmo. W rzeczywistości działania wzmacniają rolników, poprzez umożliwienie zamawiania produktów, których chcą i potrzebują – jak nasiona, nawozy, szkolenia, a także lampy słoneczne. Co ważne, rolnicy muszą zwrócić koszty nabytych produktów również w kontekście odpowiedzialności grupowej, aby mieć możliwość ponownego udziału w programie w kolejnym roku. To sprawia, że ​​ludzie pomagają sobie nawzajem, aby odnieść sukces w rolnictwie – mówi Łukasz Tendera, uczestnik trzeciej edycji IWitness w Polsce, Team Leader IKEA Food w IKEA Kraków.

Zaangażowanie IKEA Foundation
IKEA Foundation inwestuje w partnerstwa z wieloma różnymi organizacjami na całym świecie, które pomagają społecznościom z najbardziej zagrożonych środowisk w uzyskaniu trwałego dochodu i w walce o przyjazną do życia planetę. IKEA Foundation zapewnia partnerom pomoc finansową oraz wsparcie, aby wykorzystując siłę marki IKEA, dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i zainspirować innych do włączenia się w działania. Wspierając realizowaną w ostatnich dwóch miesiącach w sklepach IKEA na całym świecie kampanię „Dobry klimat zaczyna się w domu”, IKEA Foundation zainwestowała ponad 40 milionów euro w programy prowadzone przez pięć organizacji partnerskich, w tym One Acre Fund.


70% ubóstwa na świecie występuje w społecznościach, w których rolnictwo jest podstawową działalnością gospodarczą. W Rwandzie przekonaliśmy się, jak One Acre Fund, przy wsparciu IKEA Foundation, tworzy lepsze życie dla rolników, co przekłada się na lepsze życie ich rodzin, a dalej dla całych lokalnych społeczności. Rolnicy mogą wreszcie produkować wystarczającą ilość jedzenia by, nakarmić swoje rodziny i są zdrowsi. Uzyskują także wyższe dochody, dzięki czemu mogą zapewnić właściwą edukację dla dzieci, co z kolei daje im więcej możliwości w przyszłości. Jednocześnie zrównoważone techniki uprawy chronią środowisko i stan gleby, czego efektem mogą być większe uprawy w przyszłości. To sprawia, że na tych trudnych obszarach wiejskich w Rwandzie ​​rolnictwo staje się w końcu opłacalne. W ten sposób długofalowe, kompleksowe podejście do napędzania rozwoju na terenach wiejskich przekłada się na prawdziwą, pozytywną zmianę dla wielu ludzi i przyszłych pokoleń – dodaje Paulina Nesteruk.

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów oraz siedem innych stacjonarnych punktów spotkań
z klientem, m.in. Centrum IKEA dla Firm, Punkty Odbioru Zamówień. Poprzez Ingka Centres Polska zarządza pięcioma centrami handlowymi. Zlokalizowane w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatruje 23 sklepy IKEA w Europie Środkowej i wschodniej. Do Grupy Ingka w Polsce należy również sześć farm wiatrowych, które zapewniają jej niezależność energetyczną.
W roku finansowym 2018 prawie 29 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 97 mln wizyt.

 

 

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 367 sklepami w 30 krajach i zatrudnia 158 500 pracowników. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo