Zmiany klimatyczne i oszczędność surowców nieodnawialnych troską w KIA
Godne uwagi jest to jak Koncern KIA skutecznie działa w sektorze ochrony środowiska naturalnego. Dowodem na to są rozwiązania KIA w sferze pro-ekologicznej. Autorem rozwiązań pro-ekologicznych dla pojazdów marki KIA jest zlokalizowany w okolicach Seulu Instytut Badawczy Eko-Technologii Hyundai-KIA.
Jest to organizacja typu badawczo-rozwojowego (R&D), nakierowana na rozwój czystych, ‘zielonych’ technologii i środków transportu przyszłości.
IBET jest tylko jednym z pięciu centrów R&D firmy KIA Motors Corporation na świecie, które łącznie zatrudniają ponad 10.000 osób i dysponują rocznym budżetem rzędu 3 miliardów Euro, tj. 6 % rocznych przychodów koncernu. Zajmujący obszar ponad 7,5 hektara w koreańskim mieście Yongin instytut ten zbudowany został z myślą o totalnej ekologii. Jego architektura zapewnia maksymalny dopływ światła naturalnego (słonecznego), a dzięki podwójnym ścianom występuje efekt ‘cieplarniany’ w zimie oraz naturalnej wentylacji w lecie; do ogrzewania wykorzystano system geotermalnej wymiany ciepła. Instytut posiada najnowocześniejsze wyposażenie, m.in. stację tankowania paliwa wodorowego pod ciśnieniem 700 bar, laboratorium badań trwałości ogniw paliwowych, komory skrajnych temperatur, laboratorium emisji spalin oraz zrobotyzowany zakład demontażu i recyklingu materiałowego komponentów samochodu.
Five-door eco_ceed – floor – 4 March 2008a
Największy światowy program testowy pojazdów z napędem hybrydowym
W roku 2007 europejskiej premierze samochodu KIA Rio Hybrid na genewskim Salonie Samochodowym towarzyszył komunikat KIA Motors o zamiarze przekazania w okresie najbliższych dwóch lat do dyspozycji koreańskiego Ministerstwa Ochrony Środowiska kolejnych 3390 pojazdów z napędem hybrydowym – jako kontynuacji narodowego programu ich badania w warunkach rzeczywistych pod kątem rozwoju technologii hybrydowych w przyszłości.
Powiększenie floty próbnych pojazdów hybrydowych o imponujące 435% (w stosunku do 780 pojazdów początkowo) plasuje ten program wśród największych przedsięwzięć badawczych w zakresie zastosowań nowych technologii. Jest jednak tylko jedna z licznych inicjatyw KIA w zakresie R&D zmierzających do uruchomienia masowej produkcji samochodów typu ‘eco-friendly’ już w ciągu najbliższej dekady.
8a – Kia ceed Hybrid – 2 Oct 08
Plany KIA Motors na okres najbliższych 24 miesięcy przewidują wprowadzenie nowych odmian obecnie produkowanych modeli z wyposażeniem w ogumienie o niskich oporach toczenia, posiadających lepsze własności aerodynamiczne i silniki o obniżonym tarciu wewnętrznym oraz przekładnie o wyższych przełożeniach – a więc elementy wspomagające skuteczność stosowanych obecnie technologii paliwooszczędnych.
Źródło: KIA Motors Polska
Dla Ecoportal.com.pl Piotr Żołądkowski
piotr.zoladkowski@eko-pr.pl