Dzień Ziemi. Porozmawiajmy o ekologii.

Nadmiar odpadów, zasoby wody, zrównoważony przemysł – to tylko niektóre aktualne tematy ekologiczne. 22 kwietnia, czyli Dzień Ziemi, jest okazją do rozmowy i przypomnienia sobie o ekologii. Co my sami możemy zrobić dla dobra i piękna naszej planety oraz czego powinniśmy w tym zakresie oczekiwać od instytucji publicznych i podmiotów prywatnych, takich jak producenci dóbr i usług?

Na co powinien zwracać uwagę konsument świadomy ekologicznie? W tym roku Dzień Ziemi wypada w weekend – warto włączyć ten temat do rozmów podczas spotkań z rodziną i przyjaciółmi.

OPAKOWANIA I ŚMIECI

Świadomy konsument zwraca uwagę na opakowania kupowanych produktów. Mniej znaczy w tym przypadku więcej. Czasem producenci, poza na przykład foliowym opakowaniem, stosują jeszcze papierowe, będące dobrym nośnikiem treści marketingowych lub stosują zbyt duże albo za grube opakowania. Wybierajmy te cieńsze i lżejsze. Ważne jest, aby materiał, z którego zrobione jest opakowanie był łatwy do przetworzenia. Producenci coraz częściej wspierają konsumentów w odbiorze i recyklingu swoich opakowań czy niektórych produktów.

ZRÓWNOWAŻONY PRZEMYSŁ

Skoro mowa o dobrach importowanych, należy pamiętać, żeby wymagać od producentów, aby pozyskiwali swoje surowce ze zrównoważonych upraw. Jeśli surowce dostępne są lokalnie, ekologicznie będzie pozyskiwać je możliwie najbliżej miejsca produkcji. Ogranicza to logistykę i m.in. emisję spalin w transporcie surowca, a przy okazji wspiera lokalnych wytwórców.

Dla przykładu, marka WINIARY w 2012 roku firma rozpoczęła projekt „Burak z polskich pól”, którego celem jest pozyskiwanie buraka do barszczu czerwonego WINIARY wyłącznie od polskich rolników, przy jednoczesnym wdrażaniu w gospodarstwach dostawców standardów zrównoważonego rolnictwa. To przykład udanego połączenia wsparcia lokalnych rolników oraz ekologicznej edukacji. Ponieważ jednak wiele owoców, przypraw i produktów trzeba importować, warto wymagać od globalnych producentów procedur egzekwujących zrównoważoną, ekologiczną produkcję w całym łańcuchu dostaw.

WODA

Znaczenie i zużycie wody w przemyśle jest ogromne. Woda jest podstawowym składnikiem wykorzystywanym przy wielu procesach, zaczynając od mycia, po higienę i dezynfekcję maszyn do produkcji. W przemyśle spożywczym dodatkowo woda jest często składnikiem produktu. Tymczasem światowe media od lat alarmują, że zasoby wody kurczą się, że coraz częściej mamy do czynienia z suszą, a w wielu miejscach na świecie brakuje wody pitnej. Dlatego warto wspierać firmy, które wdrażają w swoich fabrykach recykling wody, stosując obiegi zamknięte, i starają się ograniczać zużycie wody w produkcji.

 

EKOLOGIA Z PERSPEKTYWY PRODUCENTA

Jak przestrzeganie norm ekologicznej produkcji wygląda z perspektywy największego globalnego producenta żywności, komentuje Tomasz Tarnawski, Kierownik ds. BHP i ochrony środowiska, Nestlé Polska.

– Ekologia jest bardzo istotną kwestią w przemyśle, zwłaszcza, jeśli prowadzi się go w tak ogromnej skali, jak to robi Nestlé. Dlatego regularnie wdrażamy innowacje i wewnętrzne procedury nierzadko znacząco wykraczające poza zakres aktywności wymaganych przez obowiązujące przepisy prawne. Do 2025 roku planujemy w Nestlé wprowadzić opakowania w całości nadające się do recyklingu lub takie, które można ponownie wykorzystać.
Już teraz p
onad 90% tonażu naszych materiałów, z których robimy opakowania produktów sprzedawanych w Polsce, pochodzi z jednorodnych materiałów, tj. szkła, metalu, tektury itp., w tym 60% materiałów używanych do naszych opakowań stanowią szklane słoiki, które są łatwe w recyklingu.

Wszystkie odpady produkcyjne wytwarzane w fabrykach Nestlé Polska już obecnie nie trafiają na składowisko odpadów. W kwestii wody, Nestlé zobowiązało się, globalnie i w Polsce, do redukcji zużycia wody o 35% na tonę produktu w każdej kategorii produktowej do 2020 roku w porównaniu do roku 2010.
Wszystkie fabryki Nestlé w Polsce mierzą zużycie wody, dzięki czemu firma ma pełną kontrolę nad zużyciem wody podczas procesu produkcji.
W trosce o środowisko regularnie udoskonalamy nasze procedury i standardy, aby czynić produkcję jak najbardziej przyjazną środowisku i konsumentom. Wierzymy, że jeśli wszyscy, zarówno producenci jak i konsumenci, będziemy kierować się zdrowym rozsądkiem i odpowiedzialnością, mamy szanse na realne zmiany.

 

 

 

O Nestlé

Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio ponad 1500 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od ponad 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5000 pracowników w 8 lokalizacjach. W 2016 roku sprzedaż Nestlé w Polsce osiągnęła ponad 3 mld zł.

Może Ci się również spodoba

Korzystaj�c z naszej strony wyrażasz zgod� na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Wi�cej informacji tutaj . Zaktualizowali�my nasz� polityk� przetwarzania danych osobowych - RODO. Tutaj znajdziesz tre�� naszej nowej polityki a tutaj wi�cej informacji o Rodo