Polacy stawiają na środowisko
Ochrona środowiska jest ważna dla niemal wszystkich Polaków (96%) , a ponad trzy czwarte sądzi, że problemy środowiskowe mają wpływ na ich codzienne życie. Ośmiu na dziesięciu Polaków uważa, że może mieć wpływ na poprawę stanu środowiska.
Wśród problemów środowiskowych Europejczyków niepokoją głównie zjawiska o charakterze globalnym. 57% ankietowanych (w tym 47% Polaków) wskazuje na zmiany klimatyczne, 42% (w tym 45% Polaków) wymienia zanieczyszczenie wody, zaś 40% (w tym 41% Polaków) – zanieczyszczenie powietrza. 78 % Europejczyków uznaje również za celowe powołanie europejskich sił ochrony ludności, które usuwałyby skutki klęsk żywiołowych we własnym kraju.
Większość Europejczyków odczuwa również obawy związane ze stosowaniem w rolnictwie organizmów zmodyfikowanych genetycznie (58%). Podobnego zdania jest 67% Polaków.
Europejczycy uważają, że czynniki ekonomiczne (84%) mają równie istotny wpływ na jakość życia, co stan środowiska (80%). Podobnego zdania są Polacy, w ich wypadku wskaźniki te wynoszą odpowiednio 91% i 84%.
Europejczycy nie uważają przy tym, że ochrona środowiska przeszkadza w osiąganiu wyników gospodarczych (16%; wskaźnik dla Polski wynosi 17%), ale – przeciwnie – stanowi bodziec do wprowadzania innowacji (63%; w tym 61% Polaków). Równie wielu Europejczyków (64 %; w tym 55 % Polaków) sądzi, że ochronie środowiska naturalnego należy przyznać pierwszeństwo przed konkurencyjnością gospodarczą, a tylko 18 % (w tym 26% Polaków) jest przeciwnego zdania. Dwie trzecie (67%) obywateli Europy – w tym 62% Polaków – jest również przekonanych, że postępy poszczególnych krajów powinno się mierzyć przy pomocy wskaźników społecznych, ekologicznych i gospodarczych, podczas gdy w opinii mniejszości (15 %; w tym 21% Polaków) postęp powinien bazować przede wszystkim na wskaźnikach monetarnych i gospodarczych.
Około trzy czwarte Europejczyków deklaruje gotowość nabywania produktów ekologicznych, nawet po wyższej cenie. Jednak średnio tylko 17 % Europejczyków przyznało, że dokonało zakupu tzw. produktów ekologicznych w ostatnim miesiącu. Oznacza to, że niemal 60 % deklaruje chęć przestawienia się na produkty ekologiczne, ale jeszcze nie zmieniło swoich zachowań konsumenckich. Większość Europejczyków (52 %) twierdzi, że są w stanie rozpoznać produkt autentycznie przyjazny dla środowiska na podstawie jego etykiety.
Maciej Bury, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce