PR na blogu firmowym
Blog firmowy z racji swych właściwości (nieoficjalny charakter i interaktywność), to doskonałe miejsce do prowadzenia działań PR. W Polsce jeszcze dość słabo wykorzystywany do działań PR.
Blog firmowy w Internecie daje o wiele większe możliwości w działaniach PR niż media tradycyjne. Blog firmowy Blog firmowy prowadzony bezpośrednio przez firmę lub w jej imieniu, to obecnie najszybciej zdobywający popularność kanał komunikacji marketingowej. W początkowej fazie blogi firmowe były głównie wykorzystywane przez firmy jako forma marketingowej promocji.
Szybko jednak stwierdzono, że działania marketingowe lepiej jest prowadzić w oparciu o stronę firmową, a blog pozostawić działaniom z zakresu PR. PR na blogu firmowym Public relations to mówiąc najogólniej budowanie sprzyjającego firmie otoczenia poprzez wpływanie na relacje pomiędzy klientami, dostawcami, kooperantami, władzami politycznymi, mediami a firmą
Blog ze względu na swój mniej oficjalny charakter ma większą wiarygodność niż inne kanały komunikacyjne. To zaś pozwala na szybsze zdobycie zaufania klientów. a)informacje bieżące Kluczowym elementem firmowego bloga, skierowanego do klientów, jest tradycyjna notatka prasowa. Notatka musi być zwięzła, czytelna i napisana prostym językiem. Internauta bardziej skanuje tekst niż go czyta. Notatka musi także zawierać słowa kluczowe.
Ten wymóg pozycjonerów bardzo utrudnia jej napisanie, ale jest niezbędny w działaniach mających na celu popularyzację bloga. Notatka PR dla Internetu powinna zawierać tytuł, który w tym przypadku będzie streszczeniem jej treści. Blog firmowy bardzo dobrze się sprawdza w działaniach z zakresu PR-u w fazie wprowadzania produktu na rynek.
Na blogu można zainicjować dyskusję o nowym produkcie z nadzieją, że odbije się ona szerokim echem w innych miejscach w Internecie. b)film wideo Istotnym elementem w działaniach z zakresu PR-u na blogu firmowym będą także filmy wideo. Właściwie bez tego blog za bardzo przypominałby papierowy biuletyn. Na blogu firmowym warto zamieścić ciekawe i nieco humorystyczne filmy pokazujące działanie firmy od kuchni. Pozwoli to w sposób ciepły i przyjazny pokazać firmę, nie tylko w oczach klientów, ale także przyszłych pracowników. c)aktualizacja bloga
Stała aktualizacja bloga będzie decydowała o jego skuteczności komunikacyjnej. Blog powinien być stale uzupełniany nowymi wpisami. Internauta, zaglądając na niego co jakiś czas, musi tam znaleźć nowe treści. Ich brak skutecznie może zniechęcić do systematycznego czytania. d)mikroblogi i komentarze Doskonałym rozwiązaniem jest także umożliwienie pracownikom prowadzenia indywidualnych mikroblogów.
Pisanie komentarzy i mikroblogów powinno być jednak obwarowane pewnymi ograniczeniami. Nieprzestrzeganie pewnych zasad kultury przy tworzeniu mikroblogów i komentarzy może odbić się na wizerunku firmy. e)PR skierowane od pracowników Blog firmowy może być także wykorzystywany do działań związanych z PR w odniesieniu do pracowników danej firmy. Mówi się wtedy o wewnętrznym blogu firmowym.
Zadaniem wewnętrznego bloga będzie integracja pracowników. Obecnie coraz częściej wszelkiego rodzaju gazetki i biuletyny firmowe zastępowane są blogami. f)interaktywność bloga Zarówno w przypadku wewnętrznego bloga firmowego jak i tego skierowanego do klientów, najważniejszym atutem jest jego interaktywność. Poprzez komentarze firma może szybko uzyskać informację zwrotną o przedstawionych zamierzeniach.
Obecność członków kadry kierowniczej w komentowaniu bieżących wydarzeń będzie dobrze widziana. W sytuacji gdy tradycyjne kanały komunikacji tracą na znaczeniu (zbyt kosztowne i mało wiarygodne) blog firmowy staje się doskonałym instrumentem komunikacji marketingowej.
Blog firmowy przy niewielkich nakładach oferuje ogromne możliwości. Należy także pamiętać, że blog firmowy prowadzony w formie zbliżonej do strony internetowej, przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. www.tense.pl
red