Prawidłowe przechowywanie opon
Trwałość ogumienia nie zależy jedynie od nawierzchni, po której porusza się pojazd i jego obciążenia. Często pomijanym zagadnieniem jest prawidłowe przechowywanie opon, zapobiegające odkształceniom ściany bocznej, stopki lub czoła bieżnika.
Jeśli niemożliwe jest pozostawienie kół w serwisach oponiarskich, można zapewnić im optymalne warunki we własnych pomieszczeniach, pamiętając o kilku regułach.
Tuż po zdjęciu opon z samochodu trzeba oczyścić je z zalegającego brudu i wilgoci. Jesień jest porą deszczową, więc poza usunięciem powciskanych w gumę kamyków i błota, przy takiej aurze bezwzględnie potrzebne jest osuszenie kół. Woda w tym przypadku ma destrukcyjny wpływ na żywotność opon i felg. Miejscowe spróchnienia i małe pęknięcia, które będą przez całą zimę znajdować się w wilgotnych warunkach, powiększą się, powodując całkowite uszkodzenie ogumienia. Powstałe w tych warunkach ogniska korozji w przypadku felg stalowych powodują wystąpienie rdzy, natomiast aluminiowych – powstanie pęcherzy szpecących obręcze. Aby cały proces konserwacji był odpowiednio przeprowadzony, najlepiej użyć dedykowanych środków do pielęgnacji felg i ogumienia.
Najpierw należy dokładnie usunąć z obręczy i ogumienia zalegający osad i płyn z klocków hamulcowych, resztki asfaltu i inne zabrudzenia. Następnie nanieść środek chroniący bieżnik opony, np. mleczko K2 Bold 700. Właściwości konserwujące zapewniają ogumieniu ochronę podczas przechowywania go zimą. Na wiosnę, tuż przed ponowną zmianą opon, trzeba go jednak całkowicie zmyć z bieżnika.
Warto również odpowiednio przygotować felgi do zimowania. W przeciwnym razie na ich powierzchni pojawią się liczne, praktyczne niemożliwe do usunięcia, odbarwienia. Po dokładnym czyszczeniu i wysuszeniu opon warto umieścić każdą oponę z osobna w foliowym worku, co stanowi dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.
Nie powinno się składować kół na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Najlepszym miejscem jest suche, ciemne i chłodne pomieszczenie. Poza tym, w pobliżu opon nie można trzymać żadnego urządzenia generującego ozon, gdyż niszczy on mieszankę gumową. Należy również zapobiec przed kontaktem ogumienia z takimi środkami, jak rozpuszczalniki, paliwo i smary. Ważne, by opony były przechowywane na specjalnych obręczach, w poziomym ułożeniu, pod odpowiednim ciśnieniem zalecanym przez producenta. Aby uniknąć zdeformowania, najlepiej co cztery tygodnie dodatkowo je przestawiać. Opony bez felg należy ustawić pionowo na bieżniku, bez używania haków oraz przynajmniej raz w miesiącu zmieniać ich położenie, wykonując przy tym obrót o 90 stopni.
Koła są bardzo ważnym i delikatnym elementem samochodu, mającym bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Aby po zimie były całkowicie sprawne, muszą być odpowiednio zabezpieczone i przechowywane w dogodnych warunkach. Tylko dzięki temu zachowują swoje właściwości przez cały okres użytkowania.
www.ecoportal.getfocus.pl