Polacy są za produktami przyjaznymi dla środowiska
82 proc. Polaków jest gotowych zapłacić więcej za produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska”, wynika z badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez wydawnictwo Reader’s Digest.
Większość Polaków twierdzi, że nie wierzy markom, które reklamują się jako dbające o ekologię (62 proc.). Co więcej, aż 89 proc. z nas jest zdania, że większość dużych firm nie dba o ekologię.
Ponad 80 proc. Polaków uważa, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie. Jednocześnie niemal 70 proc. naszego społeczeństwa preferuje kupować produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska”. Aż 82 proc. polskich respondetów deklaruje ponadto gotowość płacenia wyższych cen za takie produkty.
Gotowość do płacenia wyższej ceny za produkty z logiem „Przyjazny dla środowiska” niestety nie zawsze oznacza, że tak właśnie postępujemy. A nie postępujemy tak dlatego, że nie wierzymy w tego typu reklamy, bo generalnie nie wierzymy w reklamy i w proekologiczne intencje producentów. A zatem, Polak jest nastawiony proekologicznie, ale zarazem jest przekonany, że inni dla zysku lub z innych powodów o środowisko nie dbają, więc i on nie będzie naiwnie się w działania proekologiczne zbytnio angażował – komentuje wyniki badania Profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Prawie co drugi Polak jest zdania, że „zmiany klimatyczne to wyolbrzymiony problem”, podczas gdy 90 proc. ankietowanych niepokoi stan środowiska naturalnego.
Fakt, że zaledwie połowa Polaków i niecałe 60 proc. Europejczyków biorących udział w badaniu nie uważa zmian klimatycznych za wyolbrzymiony problem dowodzi, że to, czego osobiście jeszcze nie doświadczamy, nie wydaje nam się całkiem prawdziwe. Ponieważ zanieczyszczenie środowiska w większym lub mniejszym stopniu osobiście już doświadczamy, to powszechnie (90 proc. badanych) nas to niepokoi – dodaje Profesor Czapiński.
Jak wypada Polska na tle Europy?
Prawie 80 proc. Europejczyków przyznaje, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie. Z tym poglądem zgadza się 85 proc. Polaków. Jednocześnie aż 65 proc. polskich ankietowanych (wobec średniej europejskiej wynoszącej 60 proc.) preferuje kupować produkty oznaczone logo ”Przyjazny dla środowiska”.
Polacy – zdecydowanie częściej niż inni Europejczycy – są skłonni płacić więcej za produkty przyjazne dla środowiska (82 proc. Polaków wobec 69 proc. mieszkańców Europy). Tak, jak pozostali Europejczycy nie ufają jednak markom reklamującym się jako dbające o ekologię (62 proc. Polaków wobec 59 proc. mieszkańców Europy). Polscy ankietowani (89 proc.) częściej niż inni mieszkańcy Europy (75 proc.) uważają ponadto, że większość dużych firm w rzeczywistości nie dba o środowisko.
Ponad 40 proc. ankietowanych Europejczyków (48 proc. ankietowanych Polaków) uważa, że zmiany klimatyczne to wyolbrzymiony problem.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do wielu innych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.