Fundusze Strukturalne – wsparcie przedsięwzięć turystycznych
W obecnie przygotowywanym dokumencie Wsparcie przedsięwzięć turystycznych z funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wsparcie dla rozwoju turystyki na poziomie krajowym przewidziane jest w ramach:
- Priorytetu 4. Inwestycje – Działanie 4.5. Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym;
- Priorytetu 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym – Działanie 6.3. Promocja wlorów Polski.
Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym
Celem działania jest:
- Wsparcie projektów inwestycyjnych o charakterze ponadregionalnym dla stworzenia konkurencyjnych i innowacyjnych produktów turystycznych.
- dofinansowanie inwestycji mających na celu wzmocnienie konkurencyjnych projektów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym, w szczególności produktów sieciowych;
- wspieranie projektów punktowych, dotyczących największych atrakcji turystycznych Polski, przyciągających turystów z kraju i z zagranicy oraz stanowiących o konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na międzynarodowym rynku turystycznym.
Beneficjenci:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki i zrzeszenia, przedsiębiorcy i instytucje otoczenia biznesu tworzący lub realizujący wspólne przedsięwzięcie.
Wsparciem zostaną objęte kompleksowe projekty, zakładające inwestycje w:
- budowę lub rozbudowę obiektów konferencyjno-kongresowych,
- budowę lub rozbudowę obiektów o charakterze turystyczno-rekreacyjnym na terenie uzdrowisk,
- budowę lub rozbudowę infrastruktury rekreacyjnej i rozrywkowej,
- zagospodarowanie obiektów i terenów poprzemysłowych i powojskowych na cele turystyczne,
- budowę lub rozbudowę sieci obiektów noclegowych, gastronomicznych i towarzyszącej turystyki kwalifikowanej,
- budowę lub rozbudowę kompleksowych szlaków turystycznych rozumianych jako: zespół bazy noclegowej, gastronomicznej, informacyjnej oraz infrastruktury towarzyszącej (paraturystycznej) w tym np. wypożyczalni sprzętu turystycznego, skupionej wokół atrakcji turystycznych tworzących rdzeń szlaku.
Szczególne znaczenie będą miały projekty:
- przyczyniające się do kompleksowego zagospodarowania turystycznego terenu, realizowane z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz realizowane przez grupę podmiotów wspólnie ze sobą kooperujących (jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucje otoczenia biznesu).
- w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach wsparcie zostanie udzielone na wsparcie projektów punktowych o szczególnym znaczeniu dla turystyki polskiej, mających przynajmniej znaczenie ponadregionalne.
Podstawowe kryteria wyboru projektów:
lokalizacja projektu na obszarze co najmniej 2 regionów (za wyjątkiem projektów punktowych),
- wartość projektów co najmniej 20 mln PLN,
- liczba korzystających z obiektu – co najmniej 100 tys. osób rocznie,
- kooperacja podmiotów w zakresie realizowanego projektu (jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu),
- zgodność z zapisami dokumentów programowych, szczególnie ze Strategią Rozwoju Turystyki na lata 2007-2013 oraz strategią rozwoju turystyki w regionie,
- zgodność z celem i zakresem merytorycznym działania oraz zasadność realizacji projektu,
- wpływ nowej inwestycji na aktywizację gospodarczą regionu oraz tworzenie nowych miejsc pracy,
- zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego,
- zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, w tym skierowanych do specyficznych grup turystów (dzieci, niepełnosprawnych, ludzi starszych etc.), a także wpisujących się w realizację polityk horyzontalnych UE
(równość szans, ochrona środowiska, rozwój ITC).
Promocja walorów turystycznych Polski
Celem działania jest:
- Wzmocnienie konkurencyjności gospodarki poprzez promocję zagranicą produktów turystycznych o zasięgu ponadregionalnym.
Działanie polega na wsparciu projektów w zakresie promocji i rozwoju konkurencyjnych produktów turystycznych w szczególności poprzez:
- wsparcie badań marketingowych zakończonych kampanią marketingowa i wykorzystanie wyników badań w kampaniach promocyjnych,
- tworzeniu nowej oferty produktowej i usługowej (tworzenie i rozwój nowych typów i grup produktów i usług turystycznych),
- wsparcie doradztwa i szkoleń w dziedzinie tworzenia i promocji produktów turystycznych na rynku krajowym i zagranicznym,
- wsparcie działań dotyczących promocji polskich produktów turystycznych zagranicą,
- tworzenie i koordynację ogólnopolskiego systemu rezerwacji i systemu informacji turystycznej.
Wsparciem zostaną objęte:
- projekty doradcze w zakresie tworzenia systemu rezerwacji i systemu informacji, a także projekty doradcze związane z opracowaniem i realizacją strategii promocji produktu turystycznego.
- projekty szkoleniowe z zakresu tworzenia strategii i planów promocji, przeprowadzania badań marketingowych, kampanii reklamowych, tworzenia, rozwijania i promocji produktów turystycznych, obsługiwania systemów rezerwacyjnych i informacyjnych.
- projekty inwestycyjne w zakresie niezbędnym do stworzenia ogólnopolskiego systemu rezerwacji i systemu informacji turystycznej.
- projekty marketingowe w zakresie planowania i realizacji badań marketingowych, przygotowania strategii promocji, przygotowania materiałów promocyjno informacyjnych, multimedialnych kampanii promocyjnych, systemów identyfikacji wizualnej.
Kryteria wyboru projektów:
- minimalna wartość projektu 100 tys. euro.
- trwałość efektów projektu w czasie,
- znajomość potrzeb grupy docelowej i dopasowanie projektu do tych potrzeb,
- realizacja polityk horyzontalnych UE (równość szans, ochrona środowiska, budowa społeczeństwa informacyjnego.
Prognozowane kierunki rozwoju turystyki:
- zwiększanie ilości krótkich wyjazdów i wypoczynku weekendowego,
- rozwój obszarów i przedsiębiorstw oferujących bogatą ofertę, zapewniające różnorodne atrakcje,
- wzrost zainteresowania turystyką aktywną i sportem,
- zwiększanie znaczenia wypoczynku łączącego aktywne spędzanie czasu oraz rehabilitację i poprawę zdrowia.